Perhatian...


TranungkiteOffline blogspot adalah "laman backup" sekiranya berlaku serangan yang mengejut dan berteruskan kepada server kami www.tranungkite.net. Jika tiada serangan blog ini menjadi blog biasa dengan bahan-bahan politik & semasa. Insya-Allah mulai Mei 2013 laman ini akan dikemaskini setiap hari. Kami akan memaparkan berita berbentuk santai, ringkas dan padat berfokuskan facebook atau twitter.- Terima kasih

Abbas Mohd Noor
Administrator
mel hubungan: abbas.mohdnoor@gmail.com

....................................................................................................................................................................................
PERHATIAN:    K.l.i.k.   g.a.m.b.a.r.   u.n.t.u.k.   p.a.p.a.r.a.n.   b.e.s.a.r....
Klik LIKE jika anda suka blog ini...

....................................................................................................................................................................................
Video terkini untuk ditonton.. (klik youtube atau tajuk untuk tab yang berasingan...)

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar tidak kisah jika Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mahu mengambil tindakan undang-undang terhadapnya.

Pengerusi PPBM, Dr Mahathir Mohamad berkata, parti itu yakin ahli Majlis Pimpinan Tertingginya tidak terbabit dalam penyalahgunaan kuasa.

Komen Tun Mahathir bila ucapan Zahid Hamidi yang menyentuh mengenai keturunan beliau. Kini isu keturunan dan asal usul menjadi 'mainan' politik baru.

Thursday, January 19, 2017

Buku online boleh jejaskan penulis



SHAH ALAM - Perkhidmatan membaca buku secara online yang dilancarkan Perpustakaan Negara disifatkan hanya memberi kebaikan kepada kelompok pembaca tanpa memikirkan periuk nasi pengkarya.

Meskipun usaha tersebut bertujuan menggalakkan lagi budaya membaca, kalangan penulis buku meluahkan rasa kurang senang terhadap perlaksanaan sistem tersebut dan mahu penilaian semula dilakukan.

Penulis novel, Ramlee Awang Murshid berkata, pelaksanaan itu hanya memberi kebaikan untuk pembaca sahaja, tanpa memikirkan nasib penulis.

"Saya tak setuju dengan pelaksanaan perkhidmatan itu, kecuali pihak terbabit mengambil kira tentang soal royalti penulis," katanya.


Beliau berkata, tidak dinafikan usaha ini berkesan dalam menarik lebih ramai masyarakat membaca, namun kesannya cukup ketara ke atas golongan penulis melainkan diwujudkan kontrak tertentu.

"Budaya membaca melalui online sesuai dengan peralihan zaman, namun jika hanya berpihak kepada pembaca, bagaimana untuk penulis menjana pendapatan melalui karya," katanya.

Seorang lagi novelis, Aleya Anesa berkata, keputusan ini dibuat secara terburu-buru tanpa mengambil kira pandangan penulis.

"Saya tak setuju walaupun usaha ini disambut baik oleh pembaca. Golongan penulis seperti kami akan terkesan, terutama mereka yang menjadikan karier ini sebagai sumber utama mata pencarian," katanya.

Sebelum ini disebarkan makluman kepada umum tentang Perpustakaan Negara Malaysia telah melancarkan satu perkhidmatan membenarkan sesiapa sahaja boleh membaca buku secara online di pautan: http://www.pnm.elib.com.my.



.........
Blog ini hanya 'mirror' artikel daripada laman asal
http://www.tranungkite.net
Sila ke laman asal untuk dapatkan versi penuh....

No comments:

Post a Comment

Artikel Bulan Ini

DetikDaily

Free Malaysia Today

Harakahdaily

Malaysiakini

KeadilanDaily