Perhatian...


TranungkiteOffline blogspot adalah "laman backup" sekiranya berlaku serangan yang mengejut dan berteruskan kepada server kami www.tranungkite.net. Jika tiada serangan blog ini menjadi blog biasa dengan bahan-bahan politik & semasa. Insya-Allah mulai Mei 2013 laman ini akan dikemaskini setiap hari. Kami akan memaparkan berita berbentuk santai, ringkas dan padat berfokuskan facebook atau twitter.- Terima kasih

Abbas Mohd Noor
Administrator
mel hubungan: abbas.mohdnoor@gmail.com

....................................................................................................................................................................................
PERHATIAN:    K.l.i.k.   g.a.m.b.a.r.   u.n.t.u.k.   p.a.p.a.r.a.n.   b.e.s.a.r....
Kelik LIKE jika anda suka blog ini...

....................................................................................................................................................................................
Video terkini untuk ditonton.. (di buka pada tab yang berasingan...)


Friday, January 30, 2009

Rusila dulu dan sekarang...

Oleh SP

Seperti selalunya, pagi Jummat saya memandu ke Rusila untuk mendengar Kuliah Jumaat oleh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. Minggu ini Tuan Guru tak ada; beliau ke Palestine mewakili Jamaah Islam Dunia untuk melihat situasi sebenar keadaan di sana.

Saya sampai lewat, kuliah telahpun bermula oleh penganti Tuan Guru. Susah juga nak parking dalam keadaan sebegini tetapi al Hamdulllah kebetulan ada satu ruang kosong berhampiran dengan masjid.

Selalunya saya terus ke Masjid tetapi kali ini saya mengubah fikiran, saya ke gerai menjual, meninjau dan terus singgah di gerai makan bersebelahan dengan penjual pokok buah-buhan.

Pesan nasi minyak lauk daging dan teh. Sambil melihat persekitaran, penjual sedang asyik menjual dan pembeli ada yang tawar menawar.


Beberapa tahun lalu, malah kuliah Tuan Guru Haji Abdul ini telah berlangsung puluhan tahun, semenjak saya masih bersekolah lagi telah menetapkan tidak dibenarkan menjual semasa kuliah sedang berlangsung.

Apakah peraturan ini telah tidak diguna pakai lagi?

Bayar harga makanan RM4.50 (mahal juga.. tapi murah berbanding tempat lain di Terengganu), sambil keluar sempat juga saya membeli sepohon pokok rambutan (rambutan kuning dengan harga RM7) dan terus berjalan ke kereta.

Jam masih pukul 10.45 pagi, keadaan telah tenang. Sebelum jalan 2 hala dibina. Jam 11 pagi masih tak ada peluang hendak keluar. Keadaan trafik sekarang agak baik, walaupun saya nampak beberapa buah kereta yang parking di tepi jalan telah disaman oleh pihak polis.

Sebelum sampai ke kereta, saya sempat singgah sebentar di gerai buku, membelek dan melihat buku-buku terbaru. Nampak telalu banyak buku-buku Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Ramai benar suka menulis daripada kuliah beliau....

Terlintas dalam hati, aku pun boleh menulis juga, sekadar datang ke kuliah, beli kaset dengar dan tulis semula, setelah siap minta Tuan Guru tanda tangan dan buat semakan. Tercacat oleh Ustaz Songkok Putih....

Fikiran yang merapu terhenti, apabila seorang keluarga Tuan Guru Haji Abdul Hadi, yang rumahnya berhampiran masjid maklumkan bahawa anak saudara Tuan Guru Haji Abdul Hadi meninggal dunia kemalangan sebentar tadi di hadapan Gerai Kerepok Lekor 007.

Anak saudara isteri pertama beliau, berumur 22 tahun (lelaki) mati ditempat kejadian memandu kereta telah melanggar kereta CRV yang keluar dari simpan secara mengejut...

Inalillah... umur bukan penentu kematian. Begitu juga takdir, menurut emaknya sepatut dia ada di kuliah tetapi oleh kerana ada hal penting dia untuk berjumpaan seseorang dia ke bergegas tempat ajalnya...

Kita bila lagi... minta jauh mati dalam perjuangan fasik!!

Wednesday, January 28, 2009

Ribut Dalam Cawan Kopi....

Oleh Kopitian

Lawatan Ahli Parlimen Ampang Ke Sebuah Keluarga Daif Di Lembah Jaya - Malaysiakini

Baru2 ni teman terserempak dengan orang YB Khasim...first time jumpa. Nampak mesra..
Dia tau teman dari Ulul Azmi. Soalan pertama dia..."Siapa Firdaus Omar tu?"
"Teman le...!" Selamba jawab teman.

Mungkin ada sesuatu yang hendak dinyatakan tapi tak terkeluar agaknye....
Tak palah. Mungkin lain kali kot.

Tapi tulisan2 pembaca yang komen dalam blog Parlimen Ampang (mungkin petikan di atas) agak mengganggu beliau.


Terus-terang dah lama bebeno teman tak mengikuti blog Parlimen Ampang.

Zuraida pun dah lama tak kelihatan di Bukit Indah...tak seperti mula2 menang dulu. Ketika muncul dalam TV (berapa...tu..temanpun tak berapa ingat) bersama YB Fuad Zarkasi...dia tak berapa impressive malam tu...teman pun dah lost interest. Lagipun mungkin dia sibuk dengan tugas dia sebagai Ketua Wanita Keadilan...??

Kritikan terlalu keras terhadap YB Khasim dan 90% macam dendam peribadi dan tidak konstruktif (oleh orang2 PKR)...teman rasa agak keterlaluan. Sedangkan orang PAS selalu restraint dari mengambil tindakan yang serupa. Mungkin Zuraida OK...tapi2 orang2 dia tidak begitu.

Perlu ingat juga...ketika PRU12 yang lalu...setiap kali tangan kanan kami mengibar bendera PAS...tangan kiri kami mengibar bendera Keadilan. Itu semua atas dasar persaudaraan dan perjuangan.

Teman suka kalu Zuraida dan Khasim duduk berbincang. Benda2 macam ni tak boleh dibiarkan berlarutan...Nasihat sikit anak2 buah tu. Budaya Umno tak ada tempat dalam Pakatan Rakyat. Ada juga rakan2 di MPAJ yang bersuara kat teman. Naik muak dengan bekas orang2 Umno... jenama lain tapi perangai macam tu jugak.

Bagi YB Khasim pula teman suka menasihatkan...ambil serius dengan semua teguran dan kritikan...tidak semua juga boleh disapu di bawah permaidani.

Oleh itu DIALOG BERSAMA WAKIL RAKYAT ANDA pada 7hb. Februari 2009 ini (di Surau Ulul Azmi) adalah amat penting untuk menunjukkan kommitmen kedua2 belah pihak. Kerja mike ialah menyelesaikan masalah rakyat...OK?

Tsunami Adun Bota: UMNO Merah Padam

Oleh Kelulut@telokbakong.

Semalam 26hb penulis sempat pulang ke kampung halaman Telok Bakong untuk meninjau perkembangan pasca tsunami Adun Bota yang telah cross over kedalam Pakatan Rakyat dengan menyertai PKR.

Bagi kami di TBO tidak merasa apa - apa kehairanan kerana kami telah pun menyiarkan fakta tersebut pada pada Ahad 14.12.08 yang lepas hasil siasat orang kuat kami KTB dan MSINC .

Penulis telah meninjau para pengundi sekitar Dun BOTA dan membuat kaji selidik tentang pandangan mereka apabila bekas YB Umno sertai PKR keputusannya hampir 85 % setuju. wow ! hebatnya yob !.

Pada sebelah petangnya penulis bertemu pula dengan orang kuat PKR Telok Bakong saudara Zainal Aznam Mat Ganti .

Beliau mendedahkan bahawa kini keahlian PKR mencecah 100 orang lebih .Majoritinya adalah golongan muda ( AMK ) Syabas Bro ! Menurut maklumat terkini YB Nasarudin " direhatkan " sementara kerana bimbang gangguan daripada pihak ' Keris Karat' dan gerombolan "Dacing Senget ".


Kini para pencacai UMNO " kulu keyo " ( kehulu/kehilir ) menjaja bahawa YB BOTA itu masih bersama UMNO ( Aparaaa..??). Kini gelombang Tsunami Pakatan Rakyat semakin menganas UMNO terus terkulat - kulat, merah padam naik legam, ape nak dikate yob.....?

Mesyuarat 24 jam lah nampakny Angin yang membawa berita meniupkan bahawa ramai lagi ADUN BN akan berenang menuju daratan PAKATAN RAKYAT ..Tungoooooo.....


Kepada pejuang Pakatan Rakyat kuatkan semangat , banyakkan doa jangan terlalai dan berhati - hati dengan " anak - anak seluang " yang mencagut tahi .

Sekadar meminjam kata - kata Haji kapten (B) Usaili Alias ;

INGAT ALLAH , INGAT RAKYAT !
www.telokbakong.com

SPRM akan seret isteri VVIP kemuka pengadilan ?

Oleh kelulut@telokbakong.com

Belum pun reda isu lompat parti dan kes kematian Kugan kini timbul suatu lagi kisah panas .Akhir akhir ini SPRM nampak serius menahan dan menyiasat beberapa orang pemimpin politik termasuk dari kalangan Parti UMNO khasnya .

Setelah di 'rebranding ' dulunya dikenali sebagai BPR kini nampak lebih garang menjalankan tugas. Desas desus mengatakan bahwa akan ada peristiwa besar akan berlaku didalam dua hingga tiga minggu ini .Yang mendakwa SPRM akan melakukan siasat terhadap seorang isteri VVIP yang sedang 'ngetop'.


Menurut sumber yang belum dapat disahkan 100% .walau bagaimana pun pihak kami masih menanti sebarang reaksi dari pihak yang terbabit . Jika benar dakwaan tersebut , bencana bertimpa kehancuran mereka akan lebih segera berkubur . www.telokbakong.com

http://www.telokbakong.blogspot.com/

Laporan Polis Terhadap Penyelewengan Felda

Satu laporan polis akan dibuat berikutan beberapa penyelewengan FELDA berdasar maklumat berikut :

Tarikh : 29 Januari 2009
Masa : 11.30am
Tempat : Balai Polis Central, Johor Bahru.

Angkatan Muda Keadilan Negeri Johor menyeru kepada semua pendokong/penyokong Pakatan Rakyat agar dapat menghadirkan diri ke balai polis tersebut bagi memberi sokongan moral.


Dicatat Oleh Suara Anak Muda Johor ke ANGKATAN MUDA KEADILAN NEGERI JOHOR

Monday, January 26, 2009

Langkah ADUN Bota petanda awal 'gelombang wakil rakyat'?

Oleh ZANARIAH ABD. MUTALIB

Tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bota dari Umno, Datuk Nasarudin Hashim melompat Parti Keadilan Rakyat (PKR) , salah satu komponen Pakatan Rakyat, dilihat kemungkinan petanda awal "gelombang wakil rakyat" berbanding "gelombang rakyat" Mac lalu.

Jesteru, penganalisis politik berpendapat tindakan Nasarudin yang mengumumkan untuk menyertai Pakatan Rakyat kelmarin dilihat mungkin akan membuka jalan kepada wakil rakyat BN yang lain untuk mengikut langkah beliau.

Pensyarah sains politik Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya Dr. Ghazali Mahyudin berkata, untuk menyifatkan tindakan melompat parti ini sebagai permulaan 'gelombang wakil rakyat' mungkin terlalu awal, namun ia tidak mustahil.

"Setakat ini, mungkin terlalu awal untuk meramalkan akan ada lagi wakil rakyat BN yang akan melompat ke pembangkang kerana pada masa ini baru ada seorang wakil rakyat BN yang menyertai pembangkang.

"Jika ada yang kedua (menyertai pembangkang), mungkin itu boleh dikatakan permulaan 'gelombang wakil rakyat' selepas berlakunya 'gelombang rakyat' pada pilihan raya umum, Mac lalu," katanya ketika dihubungi mStar Online.

Beliau berkata, tindakan Nasarudin seperti 'menunjuk jalan' kepada wakil rakyat BN lain yang mungkin sedang berkira-kira untuk menyertai pembangkang.

"Hal ini tidak mustahil akan berlaku kerana dalam Umno, ada banyak puak dan mungkin ada yang rasa mereka dipinggirkan lalu memikirkan perkara itu.

"Mungkin ada yang tidak puas hati kerana kalah dalam perebutan jawatan dan sebagainya.

"Mungkin mereka tidak menyatakannya tetapi dalam diam-diam, siapa tahu... seperti apa yang dilakukan Nasarudin," katanya.

Ghazali berkata, tindakan nekad tersebut mungkin diambil Nasarudin memandangkan Umno kini berada dalam keadaan lemah dan mempunyai saingan yang semakin kuat.

"Jika Umno kuat dan parti lawan lemah, mungkin mereka akan berfikir dua kali untuk ke parti lawan tetapi oleh sebab Umno sedang lemah, maka mereka rasakan tidak ada guna bertahan dalam Umno.

"Kita tahu dalam politik, semua orang mahu menjaga kepentingan masing-masing dan istilah setiakawan adalah perkara terakhir yang diambil kira," katanya.

Beliau berkata, gabungan parti dalam Pakatan Rakyat yang terdiri daripada PKR, PAS dan DAP yang semakin kuat sememangnya mampu menarik wakil rakyat BN menyertai mereka.

"Selepas menang di lima negeri pada pilihan raya umum Mac lalu, mereka juga telah memenangi pilihan raya kecil Permatang Pauh dan Kuala Terengganu dan jika tidak menang pun pada pilihan raya Sarawak yang akan datang, mereka mungkin berjaya menambah kerusi," katanya.

Sementara itu, Pensyarah Kanan Sains Politik dan Strategi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr. Ahmad Nizamuddin Sulaiman juga berpendapat, tindakan Nasarudin itu akan menarik wakil rakyat BN yang lain untuk mengikut jejak langkah beliau.

"Saya tidak menolak kemungkinan bahawa ia akan menjadi bola salji yang semakin lama semakin besar... semakin lama, semakin ramai pula yang akan bertindak demikian.

"Mungkin pada masa ini, ada yang sedang tunggu dan lihat dan tindakan ADUN Bota ini menyebabkan mereka semakin berani," katanya.

Beliau berkata, tindakan Nasarudin sebagai wakil rakyat Umno menyertai PKR sememangnya sesuatu yang mengejutkan memandangkan ahli-ahli Umno mempunyai disiplin yang kuat dan patuh kepada arahan parti.

"Walaupun beliau adalah ADUN, bukan ahli Parlimen tetapi tindakan beliau sebagai seorang pemimpin daripada Umno sememangnya mengejutkan.

"Kita tidak jangka 'lompat parti' ini akan berlaku di kalangan ahli Umno yang kuat disiplinnya dan sering mengikut arahan parti. Kita jangka mungkin wakil rakyat dari Sabah atau Sarawak," katanya.

Beliau berkata, tindakan Nasarudin itu bagaimanapun merupakan langkah 'selamat' kerana Perak kini diperintah oleh Pakatan Rakyat.

Bagaimanapun, beliau percaya, kekalahan Nasarudin merebut jawatan Ketua Umno Bahagian Parit baru-baru ini menjadi penyumbang utama kepada tindakannya menyertai PKR.

"Walaupun beliau ADUN, jawatan Ketua Bahagian penting kerana saluran dana kerajaan pusat untuk membantu rakyat akan disalurkan kepada Ketua Bahagian.

"Mungkin kekalahannya itu menyebabkan beliau tidak berpuas hati dan merasakan telah hilang pengaruh," katanya.

Justeru katanya, BN sebagai parti pemerintah perlu mengkaji semula pengagihan dana ini yang bukan sahaja hanya diserahkan kepada Ketua Bahagian tetapi juga kepada ADUNnya.

Katanya, wakil-wakil rakyat Umno sepatutnya mempunyai semangat setiakawan yang kuat dan berjiwa Umno jika tidak mahu perkara ini terus berulang.

"Jangan kerana nyamuk seekor, habis kelambu dibakar," katanya.

KT tanda jelas politik perkauman berkubur

Oleh cheguBar

Nampaknya Umno-Bn seolah tidak memahami politik perkauman sudah hampir tidak laku lagi di negara ini. Dalam Pilihanraya Umum ke 12 Mac 2008 yang lalu dengan jelas politik perkauman telah terkubu. Kekalahan calon Bn ialah kerana rakyat sudah tidak lagi rasa tertarik untuk menari bersama dendangan lagu politik perkauman (lagu biasa) yang dimainkan oleh Umno-Bn lagi.

Pengundi lebih tertarik dengan isu korupsi, salah guna kuasa, agihan ekonomi yang tidak adil dan harapan baru buat rakyat Malaysia.

Malangnya Umno-Bn seperti biasa memekakan diri (pekak) dan gagal memahami. Selepas tewas banyak kerusi dalam PRU ke 12 lagu perkauman makin kuat dimainkan. Tiba - tiba 'ketuanan Melayu digendangkan'. Kononya hasil dari keputusan PRU 12 Melayu hilang kuasa. Pelik yang banyak kalah ialah kerusi GERAKAN, Mic dan Mca kenapa pula Melayu yang dikatakan hilang kuasa ? Apakah hilang kuasa Melayu apabila kemenangan Dr. Siti Mariah menewaskan calon Mic disambut oleh kaum India sebagai kemenangan Rakyat di Kota Raja ? Apakah hilang kuasa Melayu apabila kemenangan Datuk Kamarul Baharin dan Tan Sri Khalid disambut meriah oleh perbagai kaum sebagai kemenangan rakyat di kerusi tradisi Mic dan Mca di Teluk Kemang dan Bandar Tun Razak ?

Sepatutnya inilah masa jika Umno mahu membincangkan persoalan kekuatan Melayu. Sebaliknya tidak Umno terus mempergiatkan usaha memsabotaj orang Melayu. Ramai yang ditukar kerja, diganggu perniagaan malah bukti jelas seorang AJK keADILan Rembau tidak mendapat pinjaman TEKUN sedangkan dia layak kecuali dia keluar dari keADILan.

Pilihanraya kecil Permatang Pauh menyaksikan Umno menggunakan taktik 'buang undi bukan Melayu dan raih setinggi mungkin undi Melayu'. Taktik ini telah menyebabkan api perkauman Melayu dibakar sepenuhnya. Anwar seharusnya dilabelkan penjual tanah air kepada Cina supaya di tolak Melayu. Melayu Pulau Pinang seharusnya diberikan persepsi betapa Melayu sudah tergadai haknya di negeri yang diperintah DAP walaupun baru beberapa bulan.

Antara tuduhannya ialah Anwar menyerahkan kerusi ketua Menteri kepada cina DAP dan mengkhianati Melayu. Pelik dengan tuduhan ini kerana sebelum Lim Guan Eng , Koh Tsu Kon juga sememangnya bukan Melayu, ternyata Umno bangkrap idea. Pakatan Rakyat menyerahkan kerusi Ketua Menteri kepada Lim Guan Eng (DAP) kerana DAP mendapat majoriti kerusi dalam DUN Pulau Pinang hasil PRU 12 lalu. Itu konsep asas demokrasi menggambarkan pilihan rakyat Pulau Pinang. Malangnya Umno menyerahkan kerusi Ketua Menteri Pulau Pinang kepada GERAKAN ketika kerusi yang Umno miliki dalam DUN Pulau Pinang melebihi kerusi GERAKAN. Jika Umno mengatakan penyerahan kerusi Ketua Menteri Pulau Pinang kepada bukan Melayu sebagai pengkhianatan kepada Melayu maka Umnolah pengkhianat Melayu Pulau Pinang.

Kempen perkauman melampau Umno di Permatang Pauh ini juga membenarkan seorang Ketua Umno Bahagian (Bukit Bendera) berucap dengan menghina serta membakar sentimen perkauman dengan mengatakan jangan beri peluang kepada orang cina kerana mereka kaum pendatang. Ucapan ini telah disokong oleh ramai kepimpinan Umno termasuk Umno Kepala Batas yang diketuai oleh Perdana Menteri Malaysia. Selepas perkara ini kecoh GERAKAN telah membuat bantahan seperti biasa Umno akan ketakutan dan akhirnya Ketua Umno Bahagian Bukit Bendera yang melaksanakan taktik 'buang undi bukan Melayu raih undi Melayu sebanyak mungkin' di Permatang Pauh digantung. Namun walaupun digantung dia masih menjadi penasihat Umno Bahagiannya.

Hasil dari taktik perkauman Umno bukan sahaja bukan Melayu menolak Umno - Bn tetapi Melayu Permatang Pauh juga menolak Umno Bn dengan memberikan kemenangan majoriti besar kepada Anwar Ibrahim.

Mungkin belajar dari taktik yang salah akhirnya jentera Umno - Bn di bawah Najib Tun Razak telah hadir di Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu dengan taktik yang sedikit berbeza. Tumpuan khusus telah diberikan kepada pengundi bukan Melayu. walaupun begitu Umno masih tidak boleh memainkan peranan di peti undi bukan Melayu. Berbeza dengan PAKATAN ketiga - tiga parti mampu memainkan peranan besar di peti undi bukan Melayu. DAP menurunkan hampir keseluruhan kepimpinanya, PAS melalui Kelab Penyokong PAS dan keADILan berkampung sehinggakan YB Chai Tong Chai (ADUN keADILan Chua, N.Sembilan sudah ada keluarga angkat di Kampung Cina). Mungkin tertekan dengan itu bukan sahaja Najib malah Abdullah Badawi sendiri terpaksa turun lebih dari sekali menemui masyarakat cina dan bukan Melayu di Kuala Terengganu.

Ingin juga berkongsi di sini ketika bersama berkempen di sebuah kawasan bukan Melayu, che'GuBard ditegur oleh seorang pengundi berbangsa cina dengan mengatakan "bagi I Hudud ok maa.... sapa curi potong tangan...apasal takut...kalau takut jangan curi maaa..."

Terlalu banyak tumpuan jentera Bn terpaksa ditabur kepada pengundi bukan Melayu untuk mengimbangi kempen Pakatan Rakyat. Dalam satu siri kempen menggunakan nama Jabatan Perpaduan dibuat konsert dan ada cabutan bertuah termasuk memberikan motosikal percuma. Najib dalam satu ucapanya 'kemuncaknya' depan masyarakat cina terpaksa menyatakan dia juga membaca buku Sun Tzu The Art of War untuk memahami masyarakat cina. Malak paling lawak Najib menyatakan Tun Razak ialah orang yang pergi ke Negeri China untuk membuat hubungan diplomatik dengan negara cina. Tun Razak memahami orang cina dan maka selaku anak Tun Razak maka dia juga amat memahami orang cina. Kita tidak menafikan mungkin Tun Razak seorang pemimpin yang memahami orang cina tetapi belum tentu anaknya faham kehendak dan masalah masyarakat cina di Malaysia tetapi kalau memahami orang Monggolia mungkin.

Malangnya kempen Umno secara sederhana ini hanya melibatkan jentera rasmi mereka tetapi malangnya jentera tidak rasmi mereka tetap meneruskan kempen perkauman jahat. Bukan sedikit risalah ditaburkan bertujuan membakar sentimen perkauman.

Di jumpai di kawasan Cina 'surat terbuka' merayu undi masyarakat cina kepada Bn kerana jika Pas menang maka makin dekatlah Malaysia dengan undang - undang hudud. Dalam surat terbuka yang berbahasa Cina ini dengan jelas menyebut Hudud ialah undang undang kuno yang dibuat ketika mula Islam dicipta zaman arab kuno dahulu. Sokongan harus diberi kepada Pemimpin Bn yang berjaya mencipta Islam Hadhari iaitu Islam moden yang lebih liberal. Anwar dan PAS dilabel sebagai ekstrimis Islam dan Melayu jika berkuasa akan menindas bukan Melayu.

Malangnya dalam pada masa yang sama di kawasan Melayu bertaburan risalah mengatakan PAS dan Anwar serta keADILan menjual Melayu kepada DAP. Malah secara berani seorang penceramah Umno Perak Hamdan Taha dengan jelas mengatakan orang Melayu harus tolak PAS kerana Menteri Besar PAS Perak beri tanah kepada cina komunis.

Apa salahnya memberikan hak milik tanah kepada keluarga masyarakat cina. tanah yang diberikan hanya sekangkang kera tapak rumah yang sudah di diami lebih lima puluh tahun ? Jika hendak dibezakan dengan anugerah tanah dan membenarkan rompakan wang rakyat oleh kroni seperti Ting Penk King, Ananda Krishna, Vincent Tan ataupun Patrick Lim yang menjadi amat-amat kaya hasil 'rompakan halal' di Terengganu.

Di kawasan Melayu PAS di label 'kluk klek' kerana tidak laksana hudud tetapi di tempat cina diajak tolak Pas kerana nak laksana hudud.... maka siapa yang 'kluk klek'...?


Majalah tajaan Umno dibawah seliaan Umno-Reform.com
turut bersepah di K.Terengganu


Turut dijumpai taburan percuma Majalah Suara Baru terbitan sebuah syarikat kepunyaan ahli MKT Umno. Berapa yang dihabiskan apabila ribuan majalah berharga RM6.00 senaskah ini ditabur percuma di Kuala Terengganu ? Majalah ini penuh dengan sentimen dan hasutan perkauman. Malah di kulit belakang majalah ini tertera sajak yang memberikan 'lensa' agar orang Melayu melihat kaum cina sebagai warisan kongsi gelap yang jahat dan sentiasa hendak merampas hak Melayu. Setelah diselidiki tidak hairan kerana ketua editor majalah ini ialah pengendali laman web Umno-Reform.com sebuah laman milik Umno yang sentiasa berusaha membakar sentimen perkauman.

Dalam bab rasuah juga masih tidak dikurangkan. Itu yang peliknya Umno Bn ini dalam pada ketika kononya perangi politik wang dalam pemilihan Umno tetapi sebaliknya ketika dalam Pilihanraya mereka menggunakan wang untuk meraih undi. Bukan sahaja pengundi wartawan juga dapat 'ang pow' dari jentera Bn kali ini. sila klik sini untuk baca lanjut


salinan laporan Polis yang dibuat seorang wartawan
selepas menerima 'Ang Pow' dari jentera Bn


Bukan sedikit yang ditaburkan di Kuala Terengganu semua Menteri Kabinet dan Menteri Besar turun untuk memastikan kemenangan Bn dengan mengelirukan rakyat. Bukan sedikit tohmahan dan dakyah bertaburan. Bekas ahli komponen Pakatan Rakyat juga digunakan sepenuhnya. Dari isu perkauman, hudud, tuduhan gabungan goyah hinggalah kepada isu Anwar agen Amerika penjual Melayu semua telah digunakan oleh Bn. Hasilnya Wahid Endut menang dengan lebih besar dari majoriti Bn masa PRU ke 12.

Pilihanraya ini seharusnya memberikan Pakatan pengajaran bahawa betapa pentingnya berpakat demi kepentingan rakyat. Isu remeh harus diketepikan. Kepada Bn ia isyarat bercampur adakah ia penolakan calon yang terkenal sebagai Kroni KJ-AAB atau penolakan terhadap Najib yang turut menjadi bahan uatam kempen ? tetapi apa yang pasti ialah politik perkauman telah makin dekat kuburanya di Malaysia ini.

Saturday, January 24, 2009

Bila Allah menjadi tuhan universal?

Sensetif menulis tajuk sebegini, tetapi sekarang ini usaha-usaha menjadikan Allah bukan lagi Yang Haq makin menular. Kelemahan kepimpinan negara dalam soal menjaga agama telah diambil kesempatan oleh meraka yang cuba mengambil hak mullak ini.

Sensetif umat Islam telah diketepikan dengan sewenang-wenangnya dan jika tidak ada ketegasan akan menjadi suatu yang malang tak perlu ditangisi lagi di masa-masa mendatang.

Berita mengenai penggunaan Allah oleh akhbar Herald perlu diambil perhatian serius. Akhbar ini pernah membuat komen terhadap TKO dalam isu Islam.

Bernard Dompok rayu Herald dibenar guna Allah


PENAMPANG 23 Jan. - Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Bernard Dompok merayu Kementerian Dalam Negeri membenarkan Herald Catholic menggunakan tulisan Allah dalam edisi terbitan bahasa Malaysia sehingga mahkamah membuat keputusan.

Katanya, perkara itu telah dibawa ke mahkamah dan semua pihak harus membiarkan sistem keadilan negara menentukan sama ada Herald Catholic harus berhenti menggunakan perkataan Allah atau sebaliknya.

Beliau menjelaskan, Herald hanya merupakan organisasi kecil dengan kira-kira 14,000 pembaca di negara yang mempunyai kira-kira dua juta penganut Kristian.

"Apa yang saya faham daripada peguam, Herald harus dibenar diterbitkan seperti yang diterbitkan sebelum ini sehinggalah mendapat keputusan mahkamah.

"Adalah tidak wajar bagi Kementerian Dalam Negeri mendahului apa sahaja kemungkinan keputusan mahkamah. Herald harus dibenar diterbitkan dalam format asal, menggunakan apa sahaja bahasa yang telah digunakannya sehinggalah mahkamah membuat keputusan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menyampaikan saguhati kepada pelajar cemerlang di Sekolah Kebangsaan St. Theresa di sini hari ini.

Menurutnya, tindakan Kementerian Dalam Negeri melarang Herald menggunakan perkataan Allah, adalah terlalu tergesa-gesa.

Katanya, penggunaan perkataan Allah diterima secara meluas sebagai merujuk kepada tuhan dalam bahasa Malaysia, bahasa Indonesia serta di dunia Arab.



Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, Mohd Fairus Khairuddin....

Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, Mohd Fairus Khairuddin antara yang menjadi sasaran penulis siber kerana ketidakpuas hati terhadap beliau yang tidak menjiwai hasrat dan cita-cita Pakatan Rakyat.

Blog khas mengkritik secara berkala telah diwujudkan. Kepimpinan KeAdilan perlu peka dan mengambil tindakan segera agar perkara ini tidak berlanjutan. Soal betul atau tidak adalah perkara kedua, setiap luahan para blogger perlu diambil perhatian yang serius kerana kita perlu komitmen mereka.

Malaysiakini.com ada memberitakan perkara ini dan saya merasai ada kaitan rapat dengan apa yang ditulis oleh penulis-penulis internet.

PKR P Pinang gugur Mohd Fairus dari jawatan timbalan pengerusi
Jimadie Shah Othman Jan 23, 09 11:06am


PKR Pulau Pinang membuat rombakan drastik dalam jawatankuasa perhubungan negerinya dengan menggugurkan dua daripada tiga timbalan pengerusinya, termasuk Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, Mohd Fairus Khairuddin.

Seorang lagi timbalan pengerusi PKR negeri yang digugurkan ialah exco kerajaan negeri, Law Choo Kiang yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) BukitTambun.

Tempat Mohd Fairus digantikan oleh Dr Mansor Othman manakala Law digantikan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Machang Bubuk, Tan Hock Leong.

Bagaimanapun Mohd Fairus dilantik sebagai ahli jawatankuasa jemputan.

Manakala Datuk Zahrain Mohamed Hashim kekal sebagai pengerusi PKR negeri dan Adun Batu Uban, S Raveentharan kekal sebagai timbalan pengerusi negeri.

Jawatan ketua Pemuda PKR negeri yang kosong sebelum ini diisi ahli Parlimen Balik Pulau, Mohd Yusmadi Mohd Yusoff.

Mustafa Kamal kekal

Mustafa Kamal Mohd Yusoff mengekalkan jawatan setiausaha perhubungan negeri, manakala Mohamed Fauzi Noordin kekal sebagai penolong setiausaha.

Dua lagi penolong setiausaha merupakan muka baru iaitu, Lim Boo Chang dan M Nyanasegaran.

Mustafa Kamal menggantikan exco kerajaan negeri, Abdul Malik Kassim dalam satu rombakan yang dibuat selepas pilihanraya kecil Parlimen Permatang Pauh pada 26 Ogos tahun lalu.

Manakala Diong Chong Mee dilantik sebagai timbalan ketua Wanita negeri.

Ketika dihubungi hari ini, Zahrain berkata, mesyuarat perhubungan negeri memutuskan bahawa semua exco kerajaan negeri dari PKR, tidak boleh memegang jawatan tertinggi parti di peringkat negeri.

Katanya, ia melibatkan jawatan pengerusi, timbalan pengerusi, setiausaha dan ketua penerangan.

Mantap prestasi

Menurutnya, rombakan itu bertujuan untuk memantap prestasi jawatankuasa perhubungan negeri.

"Ia dilakukan supaya exco dapat memberi fokus kepada urusan kerajaan negeri," tambahnya.

Bagaimanapun, perubahan drastik mencetuskan andaian bahawa ia ada kaitan dengan prestasi Mohd Fairus yang dikritik oleh banyak pihak, termasuk mendapat teguran ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Mengulas mengenainya, Zahrain berkata ia tiada kaitan dengan isu tersebut, sambil menyifatkannya sebagai satu spekulasi semata-mata.

"Saya tidak ada menerima aduan rasmi berhubung perkara itu," katanya.

Beliau mengakui ia adalah keputusannya tetapi telah dipersetujui oleh semua pihak, termasuk Anwar sendiri.

Tidak puas hati

Sementara itu, Bernama memetik Zahrain melahirkan rasa tidak puas hati terhadap tindakan kerajaan negeri yang tidak berbincang dengan PKR terutamanya mengenai pelantikan penjawat sesuatu jawatan, umpamanya, langkah Ketua Menteri Lim Guan Eng melantik bekas
pemimpin Gerakan Datuk Lee Kah Choon sebagai Pengerusi Jawatankuasa Eksekutif embaga investPenang, iaitu badan pelaburan kerajaan negeri.

"Kita hanya dimaklumkan oleh Ketua Menteri mengenai perkara itu tetapi tidak dibawa berbincang. Jadi, kita mahu supaya beliau ambil kira kedudukan wakil ari PKR," katanya.

Pada mesyuarat malam tadi, PKR bersetuju supaya jawatan Yang Dipertua Majlis Perbandaran Pulau Pinang dan juga Majlis Perbandaran Seberang Perai, ahli majlis serta pegawai daerah disandang oleh orang politik.

Zahrain berkata PKR merancang mengadakan majlis makan malam secara besar-besaran pada Mac ini untuk mencari dana parti dan juga akan menganjurkan sambutan Tahun Baru Cina di Dewan St Anne di sini pada 1 Februari ini.




Menutup Bangkai Gajah...

Rumah mayat terpaksa diserbu, gambar diambil dan disebarkan di internet. Laman Malaysia Today dan TKO menyiarkannya. Selepas itu berita mengenai isu A. Kugen saspek curi kereta mewah menjadi tumpuan rakyat.

Setiap kes mesti didedahkan secara terinci di internet barulah kerajaan akan bertindak secara adil dan saksama. Itu budaya kerajaan kita. Selagi boleh tutup, tetap mereka akan menutupnya, bagaikan menutup bangkai gajah...

Kematian Kugen diklasifikasi kes bunuh - Peguam Negara

PUTRAJAYA 23 Jan. - Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail mengklasifikasikan kematian A. Kugen, 22, yang sebelum ini disahkan mati semasa dalam tahanan polis Selasa lalu akibat jangkitan paru-paru berair sebagai kes bunuh.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, T. Murugiah berkata, beliau dimaklumkan mengenai perkara itu oleh Abdul Gani menerusi panggilan telefon pagi ini.

Sehubungan itu, menurut Murugiah, polis telah menjalankan siasatan rapi dan mereka yang disyaki melakukan jenayah itu dijangka didakwa di mahkamah minggu depan.

"Peguam Negara telah memaklumkan bahawa kejadian yang menimpa Kugen diklasifikasikan sebagai kes bunuh.

"Proses siasatan sedang berjalan lancar dan kemungkinan besar orang yang terlibat dalam kes itu didakwa di mahkamah minggu depan," katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di sini hari ini.

Semalam, Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar memaklumkan bahawa laporan bedah siasat oleh hospital terhadap Kugen menunjukkan dia meninggal dunia disebabkan jangkitan paru-paru berair.

Sehubungan itu, polis menolak dakwaan pihak tertentu sebelum ini yang mengatakan kematian mangsa adalah akibat didera semasa dalam tahanan reman.

Kugen yang merupakan suspek kumpulan samun dan curi kereta mewah direman sejak 15 Januari lalu bagi membantu siasatan.

Dia bagaimanapun disahkan mati empat hari kemudian selepas muntah-muntah pada pukul 11.30 pagi di Hospital Serdang.

Ditanya sama ada suspek yang bakal didakwa membabitkan anggota polis, Murugiah menjelaskan, beliau sendiri tidak pasti dan menyerahkannya kepada polis untuk menyiasat.

Beliau menambah, dua orang doktor yang melakukan bedah siasat ke atas mayat Kugen juga akan dipanggil polis untuk memberikan keterangan.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan keluarga mangsa supaya bersabar dan menunggu hasil siasatan polis.


Kes Sumbang Mahram

Seorang sahabat yang terlibat dengan Unit Disiplin & Kauseling di Sekolah-sekolah Pantai Timur telah mendedahkan satu angka yang cukup menakutkan. Kes disekolah-sekolah biasanya di"kapetkan" atas arahan orang 'atasan' di sekolah atau Jabatan Pelajaran dengan alasan tidak mengaibkan.

Statistik menunjukkan hampir setiap minggu mesti ada satu kes baru. Mangandung dan melahirkan anak hasil perbuatan daripada keluarga rapat yang sebahagiannya adalah diharamkan berkahwin (mahram).

Saya tak ada statistik tepat untuk dipapar di sini, kerana maklumat ini secara spontan. Walaupun apa pun saya rasa petikan ini boleh membawa maksud yang diungkap oleh sahabat saya....

Tertuduh sumbang mahram buka langkah seribu sejurus dihukum penjara 23 tahun, 30 sebatan.
23/01/2009 6:13pm

SHAH ALAM 23 Jan. - `Terperanjat` mendengar hukuman penjara 23 tahun dan 30 kali sebatan yang dijatuhkan sebagai balasan merogol anak kandung, seorang bapa hari ini melompat keluar dari Mahkamah Sesyen di sini dengan harapan dapat meloloskan diri.

Tindakan spontan bapa berusia 39 tahun melompat keluar sejurus hukuman dijatuhkan Hakim Hasbi Hasan. Tindakan tertuduh menimbulkan suasana panik di dalam mahkamah.

Pada mulanya, lelaki yang bertubuh kecil telah melompat kandang tertuduh sebelum melanggar pintu keluar di bahagian tepi mahkamah. Tanpa memandang kiri dan kanan, dia melompat pula palang besi ke bawah tebing setinggi dua setengah meter kira-kira jam 4.30 petang.

Tidak patah semangat, dia sekali melompat turun ke kawasan tapak pembinaan yang dipenuhi dengan besi cerucuk tanpa menghiraukan keselamatannya.

Namun tindakan pantas dua anggota polis yang mengejar sambil menjerit tangkap! tangkap! beberapa kali ke arah beberapa pekerja di kawasan projek pembinaan bangunan tambahan mahkamah itu, telah membantutkan hasrat tertuduh.

Dalam kejadian, tertuduh berjaya ditangkap dengan bantuan pekerja pembinaan yang terus mengikat tangannya dengan tali.

Terdahulunya, selepas mendengar rayuan lelaki yang mempunyai dua rekod jenayah lampau, Hasbi menjatuhkan hukuman penjara 23 tahun, 30 sebatan bagi ketiga-tiga pertuduhan.

Dia mengaku melakukan perbuatan sumbang mahram ke atas mangsa yang berusia 13 tahun enam bulan pada pukul 12 tengah hari , 2 Mac 2008 di rumah mereka di Gombak. Ketika itu, isterinya tiada di rumah kerana menghadiri majlis kenduri.

Tertuduh mengaku mengulangi perbuatannya pada pukul 8 pagi, 14 Mac tahun yang sama ketika isterinya tiada di rumah.

Sementara dalam kejadian ketiga, mangsa dirogol ketika ibunya pergi membuat pemeriksaan perut di sebuah klinik kerana mengandung. - Utusan.

Berapa sen harga Melayu di akhirat?

Banyak kali saya mendengar kuliah Tuan Guru Nik Abdul Aziz bertanyakan soal di atas. TG Nik Abdul Aziz yang terkenal dengan ilmu mantiknya selalu membuatkan kita berfikir. Agak sukar bagi mereka yang kurang memahami dalek Kelantan untuk menghayati maksud sebanar yang ingin disampaikan.

Satu perbandingan yang mudah diucapkan oleh TG Nik Abdul Aziz ketika menyampaikan kuliah peranan Rasul yang saya rasa cukup baik untuk dimegertikan oleh sesiapa sahaja yang mendengar, bagaimana seorang 'pomen' (juru teknik kereta) dihantar oleh tuan kereta untuk membaiki sebuah kereta pelanggannya yang rosak.

Pelangan tak setuju dengan pomen ini kerana membuka bahagian kereta, lalu pomen itu mengatakan "aku dihantar untuk membaiki".

Perbandingan ini sama juga dengan Rasul di hantar oleh Allah untuk membetulkan manusia, tetapi manusia tak setuju dengan Rasul...

Saya tak nak panjang... saya sertakan petikan Siasah dalam satu lagi demensi TG Nik Abdul Aziz.

Melayu tiada nilai di akhirat nanti, kata Nik Aziz

KUALA TERENGGANU, 23 Jan: Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyeru masyarakat supaya mengubah istilah daripada membela Melayu kepada memperjuangkan Islam.

Sehubungan itu, beliau mempersoalkan berapakah nilai Melayu di akhirat kelak.

“Membela Melayu, berapa sen harga Melayu di akhirat? Allah tidak tanya di akhirat nanti, awak Melayu atau Cina. Tapi hendaklah membela Islam bukan memperjuangkan Melayu tapi memperjuangkan Islam,” ujarnya ketika berucap pada Majlis Ceramah Perdana Sempena Meraikan Kemenangan Calon Pakatan Rakyat Pilihan raya Kecil Parlimen Kuala Terengganu, di sini, malam semalam.

Turut menyampaikan ceramah ialah Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut.

Justeru beliau yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, jadi tidak usahlah disebut ketuanan Melayu sebaliknya sebutlah ketuanan Islam.

“Selagi sebut ketuanan Melayu, hidup Melayu, hidup Melayu, Cina nak letak di mana, India nak letak di mana?” tanya beliau. Tetapi, katanya kalau disebut ketuanan Islam, ada juga Cina dan India yang beragama Islam.

Ini, jelasnya kerana orang Arab pun tidak semestinya dapat memasuki syurga.

"Bapa saudara nabi bernama Abu Lahab adalah orang Arab. Tapi dinyatakan dalam Quran, Abu Lahab akan masuk neraka kerana tidak memperjuangkan Islam.

”Jadi sebagi bapa saudara nabi, orang Arab yang faham bahasa Arab, yang faham Quran pun tak masuk syurga, apa lagilah orang Melayu yang tak faham bahasa Arab dan Quran,” ujarnya.

Friday, January 23, 2009

Konflik hubungan Islam-Yahudi

Oleh MOHD. SHAUKI ABD MAJID
PENULIS ialah Pengurus Penyelidikan, Yayasan Dakwah Islamiyah Malaysia (Yadim)

Sejarah mencatatkan hubungan umat Islam dengan kaum Yahudi bermula setelah Nabi Muhammad SAW berhijrah ke Madinah. Hubungan ini lebih banyak bersifat politik sebab sebelum Nabi Muhammad berhijrah, di Madinah sudah terdapat orang Yahudi.

Mereka sangat berpengaruh dari segi politik dan ekonomi serta sukar untuk membezakan dengan orang Arab setempat kerana hubungan perkahwinan, pemakaian nama Arab dan juga terdapat orang Arab yang menganut agama Yahudi.

Antara suku Yahudi yang tinggal di Madinah ialah Bani Nadir, Bani Quraizah dan Bani Qainuqa. Persaingan serta permusuhan Bani Khazraj dan Bani Aus, dua suku utama asli Madinah amat menguntungkan umat Yahudi.

Untuk memelihara kerukunan dan keutuhan warga Madinah, melalui Piagam Madinah, Rasulullah SAW menyatukan mereka yang tidak hanya terdiri daripada orang Islam dengan orang Arab tetapi juga kaum Yahudi.

Dari segi politik antara Islam dan Yahudi sebenarnya tidak begitu baik kerana sejak zaman Rasulullah SAW kedua-dua umat ini sering terlibat dalam pelbagai konflik. Mereka menjalin hubungan dengan pihak yang memusuhi Rasulullah SAW seperti Abdullah bin Ubai (ketua orang Munafik). Begitu juga dengan orang Quraisy.

Konflik dengan Bani Qainuqa, Bani Nadir dan Bani Quraizah sering timbul sehingga kadang-kadang menyebabkan berlaku pertentangan secara fizikal yang menyebabkan pertumpahan darah. Bagi menghalang kegiatan dakwah mereka mengadakan sekatan ekonomi pada umat Islam, mencipta fitnah dan cuba menimbulkan kebencian antara sesama Muslim yang ada di Madinah pada waktu itu.

Ini semua merupakan lembaran hitam dalam sejarah hubungan umat Islam dan Yahudi di zaman Rasulullah SAW. Maknanya permusuhan Yahudi terhadap Islam sudah diketahui dan sudah ada sejak dahulu lagi. Sehinggalah masa mutakhir ini, mereka tidak henti-henti melakukan tipu daya dan permusuhan terhadap kaum Muslim.

Justeru perseteruan antara kaum Muslimin dan kaum Yahudi di Palestin sebenarnya bukan lagi berkaitan soal penguasaan wilayah. Pertikaian ini dilihat dari segi sejarah lebih kepada persoalan agama, akidah dan Islam. Justeru, kebiadapan dan kekejaman rejim Zionisme ke atas umat Islam di Gaza sekarang ini mengingatkan kita kembali peristiwa bersejarah pembunuhan beramai-ramai (penghapusan etnik) umat Islam Bosnia oleh Serb pada tahun 1992.

Manakala pada 1998, ribuan Muslim Kosovo dicincang oleh puak Serbia. Cita-Cita mereka adalah untuk menghapuskan agama Islam di muka bumi ini.

Ini ditegaskan oleh Allah SWT dalam surah Al-Baqarah ayat 120 yang bermaksud: "Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka) "Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam) itulah petunjuk yang benar". Demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahi yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatu pun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu".

Janji Allah SWT tentang kemenangan Islam ini akan tetap berlaku dan kita akan mencapai kemenangan ke atas musuh Islam. Ini ditegaskan dalam firman-Nya yang bermaksud: "Dialah yang mengutuskan RasulNya dengan pertunjuk dan agama yang sebenar (Islam) untuk mengatasi atas seluruh agama sekaliannya meskipun orang musyrik membencinya." (Surah al-Taubah ayat 33).

Kemenangan ke atas Yahudi ini kemudian dikuatkan lagi oleh hadis daripada Abu Hurairah, yang mana Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Kiamat tidak akan terjadi sehingga kaum Muslimin memerangi Yahudi, lalu kaum Muslimin akan membunuh mereka sampai setiap orang Yahudi bersembunyi di balik batu dan pohon, tetapi batu dan pohon itu berkata, 'Wahai Muslim, wahai hamba Allah, ada orang Yahudi di belakangku, kemarilah dan bunuhlah dia.'Kecuali (pohon) gharqad kerana ia adalah pohon Yahudi." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Berdasarkan hadis ini jelas bahawa peperangan yang dapat menjamin kemenangan itu ialah bila mana umat Islam benar-benar bersatu hati dalam ikatan ukhuwah Islamiah.

Mereka bersatu di bawah naungan kehambaan kepada Allah SWT sehingga mereka itu benar-benar layak mendapat gelaran Muslim sejati dan gelaran hamba Allah, bukan atas nama kebangsaan, assabiyah atau kaum tertentu seperti mana yang berlaku di Palestin hari ini.

Harapan yang dinanti-nanti ini pasti tiba masanya dan sekarang sudah bermula gelombangnya yang bergerak melalui tiupan kesedaran agama dan kebangkitan Islam diseluruh dunia. Ramalan dan firasat nubuwah telah banyak berlaku seperti pembukaan kota Konstantinople oleh Muhammad al-Fatih pada tahun 1453 M dan sesudah itu akan tiba masanya pembukaan kota Rom sebagaimana yang dijanjikan dalam hadis sahih riwayat Ahmad, al-Hakim dan lain-lain.

Menurut sesetengah ulama Islam akan kembali sekali lagi di Eropah dan untuk kali kedua ini Islam akan masuk melalui timur. Hakikat ini pasti berlaku dan akan menjadi kenyataan sama ada melalui jalan kekerasan dan peperangan atau kebijaksanaan dakwah dan pemikiran atau kerelaan dan penerimaan hati musuh itu sendiri.

Sepanjang sejarah bangsa Yahudi, selamanya menjadi buruan segenap bangsa kerana mereka memusuhi segala ajaran agama di dunia. Kita yakin dan percaya berita baik ini akan tiba di mana akhirnya situasi peperangan akan berpihak kepada umat Islam.

Dengan kemenangan ini bererti kiamat betul-betul telah dekat. Jadi terjadinya kiamat itu dikaitkan dengan tanda-tanda tersebut.

Namun demikian bukan bererti Allah SWT tidak berkuasa menegakkan kiamat tanpa tanda-tanda itu melainkan kerana adanya hikmah yang Allah kehendaki. Sekali gus,ini sebagai bukti rahmat Allah, agar hamba-Nya sentiasa berwaspada dan berhati-hati. Ini juga untuk menunjukkan kesempurnaan aturan Allah terhadap seluruh makhluk-Nya dengan kekuasaan dan kehendak-Nya.

Ini adalah berita ghaib dari Rasullullah SAW yang pasti benar dan pasti akan berlaku. Sesungguhnya Rasullullah tidak mengucapkan perkara syariat mengikut kehendaknya sendiri, apa lagi perkara-perkara ghaib yang tidak dapat beliau ketahui, melainkan ia berasal dari wahyu Allah.

Dalam hal ini Allah SWT berfirman yang bermaksud: Dan tiadalah diucapkannya itu menurut kemahuan hawa nafsunya. Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya). (Surah An-Najm ayat 3 hingga 4)

Ada yang berpendapat peperangan yang dimaksudkan dalam hadis tersebut adalah beberapa waktu sebelum kemunculan Dajjal dan turunnya Isa, kemudian berlanjutan hingga Dajjal muncul yang diikuti oleh Yahudi dan Isa turun lalu bergabung bersama barisan Muslimin.

Berita dalam hadis ini merupakan berita gembira bagi umat Islam. Ini merupakan janji Allah SWT yang akan memberi kemenangan kepada kaum Muslimin ke atas musuhnya Yahudi.

Hal ini pasti terjadi, berdasarkan kehendak kauniya (sunnah) Allah SWT. Namun ia bukan bererti kaum Muslimin boleh tidur lena, diam berpangku tangan menunggu datangnya kemenangan tersebut, tanpa mengambil sebab-sebab yang telah Allah tetapkan bersamaan dengan ketetapan takdir kauniya. Ini kerana Allah tidak menjadikan sesuatu, melainkan Allah tetapkan bersamanya sebabnya, sebagai suatu hikmah yang Allah kehendaki.

Sesungguhnya Allah tidak akan merubah suatu kaum sehingga mereka merubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. (Surah Ar-Ra'du ayat 11)

Ini bermakna Allah SWT menjadikan adanya perubahan keadaan, yang baik atau yang buruk pada sesuatu kaum dengan sebab-sebab yang diusahakan oleh kaum itu sendiri. Jika suatu kaum itu dalam keadaan baik, penuh kenikmatan, kemudian mereka melakukan sesuatu yang menyebabkan hilangnya kebaikan tersebut, maka Allah akan merubah keadaan mereka menjadi buruk dan sengsara.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: (Balasan) yang demikian itu, ialah kerana sesungguhnya Allah tidak akan mengubah sesuatu nikmat yang telah dikurniakan-Nya kepada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan (ingatlah) sesungguhnya Allah maha mendengar lagi mengetahui. (Surah Al-Anfaal ayat 53)

Oleh itu jika umat Islam ingin meraih kejayaan, kemuliaan dan kewibawaan, maka ia harus merubah diri dengan cara-cara yang sesuai dengan syariat.

Umat Islam perlu bersatu dan percayalah bahawa jika kita menolong agama Allah, nescaya ia akan menolong kita dan meneguhkan kedudukan kita. Maknanya jika kita mengamalkan apa yang diperintahkan dan menjauhi segala larangannya, sudah tentu Allah akan memenangkan kita ke atas Yahudi itu.



Tentera AS diarah undur dari Iraq

WASHINGSTON 22 Jan. - Presiden AS, Barack Obama mengarahkan ketua-ketua tenteranya supaya membuat perancangan tambahan untuk melaksanakan pelan pengunduran tentara AS dari Iraq.

Pada hari pertama beliau memulakan tugas sebagai presiden AS yang baru, Obama bertemu dengan penasihat-penasihat tentera dan keselamatan negara bagi membincangkan mengenai konflik di Afghanistan dan Iraq.

''Semasa perbincangan, saya telah meminta ketua-ketua tentera untuk melaksanakan perancangan tambahan bagi mengundurkan bala tentera kami dari Iraq,'' katanya dalam kenyataan media selepas mesyuarat tersebut.

Pengunduran tentera AS dari Iraq merupakan intipati penting dalam kempen pilihan raya Obama, yang mana peperangan merupakan kebimbangan utama para pengundi sehingga ia dibayangi oleh isu krisis ekonomi.

Menurut Obama, mesyuarat itu berhasil dan beliau akan berunding dengan ketua-ketua tentera di Pentangon bagi memperhalusi isu-isu berkenaan.

''Kita akan membuat kajian semula secara penuh mengenai keadaan di Afghanistan bagi merangka dasar komprehensif bagi keseluruhan rantau,'' kata beliau. - REUTERS


Kem Guantanamo diarah tutup

WASHINGTON 22 Jan. - Presiden Amerika Syarikat Barack Obama dijangka menandatangani satu perintah eksekutif hari ini untuk menutup penjara Teluk Guantanamo dalam masa setahun.
Draf perintah itu yang diedarkan pada Rabu juga meminta untuk memberhentikan perbicaraan dalam penjara, di mana suspek pengganas ditahan untuk beberapa tahun tanpa perbicaraan.

Dua rakyat Malaysia kini ditahan di penjara Teluk Guantanamo yang dakwa terbabit dengan Jemaah Islamiah (JI) dan Al Qaeda, Mohd. Farik Amin atau Zaid (Zubair) dan Mohammed Nazir Lep atau Bashir Lep (Lillie). Mereka ditangkap pada 2003.

Pentadbiran Bush mendakwa mereka perancang "ombak kedua" operasi untuk al-Qaeda bagi menyerang sasaran di Los Angeles.

"Kemudahan penahanan di Guantanamo untuk individu di bawah perintah ini hendaklah ditutup secepat mungkin, dan tidak melebihi setahun dari tarikh perintah ini," draf yang dikeluarkan pentadbiran Obama menurut Reuters.

Ia menyatakan sesiapa yang masih ditahan apabila penjara itu ditutup "hendaklah pulang ke tanah air mereka, dibebaskan, dipindahkan ke negara ketiga atau dipindahkan ke kemudahan tahanan lain di Amerika Syarikat."

Obama mengulangi janjinya untuk menutup penjara Teluk Guantanamo, di mana kira-kira 250 penghuni yang didakwa ada hubungan dengan pengganas masih kekal sementara 21 kes belum dibicarakan.

Persoalan ialah di mana mereka akan dituduh untuk menjalani perbicaraan dan di mana mereka yang telah dibebaskan boleh dihantar dengan selamatnya.

Pada Rabu, hakim-hakim menggantung beberapa perbicaraan ketenteraan bagi suspek pengganas di Guantanamo atas permintaan Obama.

Presiden Obama dijangka mengeluarkan perintah berasingan untuk mengharamkan soal siasat berlebihan seperti mencurahkan air ke muka tahanan banyak kali - satu bentuk soal siasat yang digunakan Agensi Risikan Pusat (CIA), dan memerintahkan satu kajian semula dasar tahanan Amerika Syarikat, menurut jurucakap White House. - BERNAMA



Wednesday, January 21, 2009

Sejarah dan Tamadun: nasib orang Cina, jika Melayu tidak tolong..

Oleh shaifulbahri

Apabila membaca buku karya Lynn Pan berjuduk "Son of the Yellow Emperor : The Story of the Overseas Chinese" (1990), beliau menceritakan tentang sejarah berjuta rakyat China yang sanggup meninggalkan negara China dengan penuh harapan untuk mencari impian penghidupan baru yang lebih baik di luar negara mereka. Malangnya impian indah menjadi mimpi ngeri dan sengsara yang sitanggung bukannya disebabkan oleh penduduk asal negara yang mereka berhijrah, tetapi disebabkan penjajah Barat yang menjajah di negara tersebut seperti orang Sepanyol di Filipina, orang Belanda di Pulau Jawa, orang British di Malaya dan orang Amerika di California.

Apabila melihat masih ada lagi rusuhan kaum yang berlaku di dunia kini termasuk di negara maju, orang Cina di Malaysia sepatutnya bersyukur menjadi warganegara Malaysia. Perlu juga diakui bahawa negara ini adalah yang terbaik untuk diduduki dan kerajaan telah berjaya mentadbir dengan cekap dan berhemah.

Sebelum Dasar Ekonomi Baru (DEB) dilancarkan pada tahun 1971, tanggapan usahawan Cina terhadap orang Melayu adalah negatif dalam membicarakan tentang perniagaan. Mereka kerap menganggap "Melayu tidak pandai berniaga", Melayu hanya tahu belanja tanpa fikir untung", dan "Melayu malas bekerja".

Pada peringkat awal DEB, usahawan Cina sudah mula membuka sedikit ruang perniagaan kepada orang Melayu. Tetapi kehadiran orang Melayu lebih kepada tidak boleh dipercayai, dan usahawan Cina mula mengatakan usahawan Melayu "sudah lebih", "Melayu kedekut", dan "mereka suka rasuah". Mereka mula iri hati apabila penyertaan Bumiputera lebih terarah dengan bantuan kerajaan. Mereka beranggapan usahawan Melayu tidak boleh berjaya dengan sendirinya tanpa bantuan usahawan Cina.

Cuba kita bayangkan jika DEB tidak diperkenalkan?. Apakah mungkin orang Cina dapat selesa seperti sekarang?. Walaupun ramai yang menentang DEB selama 20 tahun itu, tetapi ia sebenarnya meningkatkan penguasaan orang Cina dalam perniagaan di dalam suasana aman. Jika tidak kerana kebijaksanaan pemimpin kerajaan dan cendikiawan ekonomi orang Melayu yang merancang DEB, nescaya marak 13 Mei masih berlanjutan dan mungkin mengakibatkan orang Cina tawar hati untuk berniaga kerana huru hara.

Jika anda berada di dalam sebuah syarikat perniagaan Cina, perkara wang suapan atau memberi rasuah adalah perkara biasa sebenarnya. Untuk merealisasikan suatu transaksi perniagaan, usahawan Cina kerap memberi wang suapan kepada seseorang. Penerima suapan tidak mengira agama, bangsa, pangkat dan darjat. Ini bermakna pada mereka sesiapa sahaja yang berkaitan dengan perniagaan mereka, wang suapan atau "duit kopi" adalah suatu kemestian. Adakah ini budaya mereka dan siapakah pengajar rasuah sebenarnya terutama dalam perniagaan?.

Tanpa toleransi dan muhibah dari orang Melayu, tidak mungkin orang Cina dapat bekerja kuat untuk mengembangkan perusahaan dan perniagaan dengan cukup baik dan menempa kejayaan dalam perniagaan mengatasi orang Melayu.

Orang Cina juga berharap soal politik negara antara Melayu dan Cina sepatutnya sama rata dan tiada keistimewaan hak. Ada segelintir yang tertekan dan kecewa dan berhijrah ke luar negara kononnya ingin mencari kebebasan dan persamaan hak. Malangnya mereka juga ditindas dengan lebih teruk terutamanya yang berhijrah ke Australia dan Canada. Di dalam negara pula mereka terpaksa berdiam diri kerana mereka lebih mementingkan faktor wang dan perniagaan. Atas alasan mereka inilah Malaysia stabil perpaduan kaumnya.

Jika kita melihat orang Melayu menjadi pemandu kepada seorang jutawan Cina, itu perkara biasa. Tetapi jika kita melihat orang Cina menjadi pemandu kepada orang Melayu, itu sangat luar biasa. Bagi orang Cina ini amat mustahil boleh terjadi kerana mereka telah ada pegangan di dalam diri mereka yang sudah disemai sejak kecil bahawa orang Melayu tidak layak menjadi "tuan" mereka. Itu sebabnya pekerjaan di sektor awam, polis dan tentera amat kurang sekali orang Cina bekerja. Tetapi di negara pemerintahnya kaum mereka, seperti Singapura, tidak timbul pula masalah bekerja di sektor awam, malah pekerjaan di sektor awam Singapura paling mendapat sambutan apabila ada kekosongan.

Colin Abraham, bekas Profesor Bersekutu Sosiologi, Universiti Sains Malaysia, dalm satu kertas kerjanya bertajuk " Immigrant Chinese Society ", berkata, orang Cina di Malaysia sepatutnya berterima kasih kepada kerajaan kerana memberikan keistimewaan dan dan keutamaan kepada Bumiputera dalam pelbagai sektor ekonomi negara kerana hasilnya orang Cina juga mendapat peluang perniagaan walaupun terdapat dakwaan projek di Ali Baba kan oleh orang Melayu. Ini kerana budaya perniagaan Cina tidak memikirkan sangat siapakah yang mendapat peluang, asalkan mereka juga mendapat peluang dari orang Melayu dan yang penting untung.

Dalam senyap-senyap sebenarnya orang Cina berkehendakan persamaan hak dan keistimewaan di negara ini. Mereka mahu pemberian lesen, kuota perniagaan dan agihan saham mestilah sama rata tanpa mengira kaum.

Budaya Cina lebih bersikap terbuka apabila ditimbulkan isu politik dan ekonomi. Orang Cina akan bersifat defensif dan merasakan lebih baik jangan diberi peluang dan ruang walaupun seinci kepada orang Melayu, jika tidak Melayu akan mengambilnya semua. Itulah sebab isu sekolah aliran Cina begitu dipertahankan dan mereka bersatu menangani isu ini. Merasakan kedudukan mereka tergugat, mereka lebih mengukuhkan bangsa mereka melalui faktor budaya.

Thomas Sowell, warga kulit hitam Amerika dalam bukunya, "Preferential Policies: An International Perspective" (1990), telah menjalankan kajian di negara India, Nigeria, Sri Lanka, Amerika Syarikat dan Malaysia berkaitan dengan hak minoriti dan diskriminasi. Beliau berkata orang Cina di Malaysia sungguh bernasib baik jika dibandingkan dengan orang Cina di negara lain. Sebagai kaum yang bukan majoriti, Cina Malaysia masih dapat diterima oleh kaum majoriti Melayu. Sebabnya pendirian tegas orang Cina di dalam soal pendidikan dan ekonomi di samping sikap orang Melayu yang mudah bersimpati.

Orang Cina pun ada juga dilema kaumnya. Mereka mengakui hakikat Melayu memang ada kelebihan dan keistimewaan sebagai Bumiputera dan mereka juga patuh kepada perlembagaan negara. Akan tetapi mereka menganggapkan sektor ekonomi adalah seperti gelanggang terbuka. Jika terlampau ramai sangat yang mengganggu permainan di gelanggang tersebut, akan mengakibatkan pemain-pemain tawar hati yang akan mengakibatkan gelanggang itu tinggal kosong.

Mereka juga takut politik orang Melayu bersatu di bawah satu parti sahaja. Ini akan mengakibatkan tekanan kepada orang Cina yang akan mengecilkan suara mereka di dalam kerajaan. Jika UMNO, PAS dan Keadilan bersatu, mereka cukup takut sekali. Penyelamat dilema mereka ini adalah UMNO sebenarnya, parti orang Melayu yang terbesar.

Satu kajian oleh United State Institute of Peace bertajuk "Minorities at Risk : A Global View of Ethnopolitical Conflicts (1993), telah dijalankan terhadap 200 orang ahli politik di seluruh dunia berkaitan diskriminasi golongan minoriti dalam sektor ekonomi. Penilaian dibuat dengan skala empat mata. Satu mata menunjukkan paling teruk diskriminasi dan empat mata menunjukkan tiada diskriminasi dan perpaduan tinggi.

Kajian tersebut menunjukkan orang Cina Malaysia mendapat 4 mata dan Melayu Singapura mendapat 2 mata. Penjelasan untuk orang Cina Malaysia ialah polisi kerajaan yang cemerlang disamping agihan dan peluang ekonomi yang seimbang yang boleh dinikmati oleh semua kaum. Manakala Melayu Singapura pula, tiada amalan perpaduan dan sosial antara kaum dan juga tiada polisi kerajaan untuk membantu golongan minoriti terutamanya peluang ekonomi.

Fikirkanlah keistimewaan Cina dibawah negara majoriti Melayu dan bandingkanlah dengan apa yang terjadi kepada Melayu yang menjadi minoriti di negara majoriti Cina.

Ye Lin-Sheng dalam bukunya " Cultural Crossing", (East West Publising Australia - 2003), memberi pendapat orang Cina Malaysia sememangnya ada dilema. Apabila mereka berada di luar negara, mereka akan mengaku bahawa mereka orang Malaysia dan sebagai orang Cina menjadi petunjuk kedua. Tetapi di dalam negeri, mereka mengutamakan dan lebih-lebih mengaku mereka orang Cina dan sebagai orang Malaysia menjadi petunjuk kedua.

Kata-kata seperti "Melayu Tolong Melayu", "Melayu Perlu Contoh Kaum Cina", dan "Melayu Sukar Tolong Melayu" sebenarnya telah menonjolkan lagi kelemahan orang Melayu jika hendak dibandingkan dengan orang Cina. Kadang-kadang dalam perniagaan perlu diketepikan seketika sopan santun dan faktor simpati. Kita kena garang dan "berhati kering" jika kita tidak mahu orang tolong kita.

Malukah atau suatu kesalahan besarkah jika kita dengan tegas berkata Melayu juga pandai berniaga tanpa pertolongan sesiapa dan sebab itulah kaum Cina dalam dilema jika orang Melayu tidak membantu mereka. Hebat tak orang Melayu?.

Sumber:
http://shaifulbahri.blogspot.com/



Sharp Slap to UMNO’s Leadership

Oleh M. Bakri Musa

The humiliation suffered by UMNO in the January 17, 2009 by-election in Kuala Trengganu, a seat previously held by one of its Deputy Ministers, is further proof that the party’s thumping in the March 2008 General Elections was the beginning of the end. Getting rid of its leader Abdullah Badawi will not alter UMNO’s fate; a future with Najib Razak will be no solution either.

The party is no longer salvageable; UMNO is now beyond redemption. Its leaders and members are incapable of appreciating and thus adapting to the profound changes now gripping the nation. As Tengku Razaleigh aptly put it when commenting on the results, “We are in uncharted waters with no one at the wheel.”

There are of course exceptions to the current lack of talent in UMNO’s leadership, but they are rare. Zaid Ibrahim had some sensible ideas on reforming the judiciary for example, but look what they did to him! Tengku Razaleigh’s speech at the recent ASLI economic conference was simply brilliant; he rightly pinpointed the major problems facing our nation and offered sensible strategies to approaching them. His was an insight and articulation Malaysians should expect of our leaders. There again however, he was essentially ignored by UMNO’s leadership hierarchy in his recent quest for the top slot.

In this by-election UMNO resorted to its old corrupt ways that had served it well in the past. There were the sudden announcements of generous public funds to key constituent groups as well as the usual co-opting of government agencies to do Barisan’s bidding. If those tricks were not enough, there was the literal stuffing of envelopes with cold cash for voters and reporters.

Judgement on Najib Razak’s Leadership

The victory by PAS candidate Wahid Endut is even more impressive considering that future (come this March) Prime Minister Najib Razak literally made his temporary home in Kuala Trengganu during the entire 11 days of campaigning, returning only briefly to the capital to take part in the Tahlil prayers on the anniversary of his father’s death.

Those voters viewed the upcoming transfer of power from Abdullah to Najib less a promise of better things and more a threat of the same tired corrupt and corrosive ways of the past. The political status quo would only further divide instead of bringing us together. Malaysians were rightly fed up with this.

Win or lose, this election would not alter the political reality; Barisan would still maintain its majority in Parliament. In perception however, this loss only reinforces my earlier “beginning of the end” and “beyond redemption” assertions of UMNO. Undoubtedly these were the reasons that compelled Najib to expend his political capital and risk his reputation by actively campaigning.

Ignored by voters, Najib tried to rationalize the outcome by dismissing it as a “minor setback” with “no impact on the national political landscape.” He was reduced to declaring that Barisan was “still relevant.” Pathetic!

I would have expected that as Finance Minister, Najib would be busy in Putrajaya dealing with the rapidly evolving global financial crisis now threatening our nation. Instead there he was in Kuala Trengganu acting like Santa Claus distributing candies to voters. They gleefully took the gifts, but being adults (and Muslims, at least most of them) they did not believe in Santa Claus, or Najib Razak.

These past few weeks reflect Najib Razak’s leadership priorities and sensibilities. Kuala Trengganu voters were rightly not impressed. Neither am I.

Greasing UMNO’s Slide

Come this March, Najib Razak will be the party’s (and thus country’s) leader. He will have as his deputy Ali Rustam, Muhyyiddin Yassin, or the Double Muhammad Taib, individuals with tainted pasts and less-than-impressive resumes. Sobering thought!

Barring divine or other intervention, this will also be the team that will lead UMNO and Barisan Nasional into the next General Elections scheduled no later than March 2013. UMNO has its leadership convention every three years; theoretically it could change its leadership before the next general elections. However, the party has a tradition of “no contest” for its top two positions and a past pattern whereby leaders would conveniently postpone the leadership convention till after the general elections.

That would be great news for Anwar Ibrahim-led Pakatan Rakyat, further enhancing its chance of assuming power. This may occur even sooner if Barisan Members of Parliament, sensing the political change, were to abandon their parties. The shift could also come earlier if, as expected, Sarawak were to call an earlier election. Then there is the volatile political situation in Sabah.

The objective of any political party is in assuming power. Anything less and you will be relegated to the status of a perpetual fringe party. While that may satisfy the purists in your party, you risk being permanently dismissed by voters. The country’s political graveyard is littered by the ghosts of many such parties.

Then there is the crucial difference of being voted into office because of the positive choice of voters rather than their rejecting your opponent. Anwar Ibrahim and his fellow leaders in Pakatan Rakyat are fully aware of this. It is not enough for Malaysians to be fed up with Barisan Nasional, we must be sold on the promise and potential of a Pakatan Rakyat administration.

As leader of the party that is the centre of the political, racial and other spectra of the Pakatan Rakyat coalition, Anwar has adroitly handled the many competing interests within his coalition by focussing on their commonalities and less on their differences. Differences there are, and they are many and consequential; they could potentially fracture the coalition. If that were to happen, it would crush the hopes of Malaysians long yearning for a change.

Besides, there are enough commonalities of purpose among the component parties of PakatanRakyat, from eradicating corruption and strengthening our institutions to reducing poverty and fostering economic development, among others. Ameliorate them, and you would have the cheers and votes of those currently advocating for an Islamic State, “Malaysia for Malaysians,” or Ketuanan Melayu.

Tackling each of these problems (and all must be addressed at once) would challenge the ingenuity of even the most enlightened and committed leaders. There is no need to harp on their differences. All these could be done without getting entangled with such highly divisive and emotional issues as hudud or special privileges. Besides, those slogans as “Islamic State,” “Ketuanan Melayu” and “Malaysia for Malaysians” have now become meaningless, having been corrupted to being code words for those with more sinister motives.

The corruption and incompetence of the Barisan coalition should motivate Pakatan leaders to focus on solving the glaring and pressing problems of our nation. That would be the sure way to power, quite apart from greasing the downward slide of UMNO and its Barisan Nasional coalition.

http://www.bakrimusa.com/

Kalah di KT, perangkap Abdullah terhadap Najib mengena?

Oleh WAN NORDIN WAN YAACOB

Kekalahan calon BN, Dato' Wan Ahmad Farid Wan Salleh yang sekutu Perdana Menteri dalam pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Kuala Terengganu 17 Januari lalu membongkar taktik sebenar Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk memangsakan timbalannya, Dato' Seri Najib Tun Razak.

Tanpa disedari, kehadiran Wan Farid selaku calon sebenarnya adalah perangkap kepada Najib yang ditugaskan mengepalai jentera pilihan raya BN di sana kata sumber dalaman Umno


Dalam senyum Abdullah mengenakan Najib dengan menggunakan anak suruhannya yang sentiasa bersedia untuk 'kalah' bagi membenam kredibiliti Najib menjelang Mac ini.

Pastinya persoalan yang pernah ditimbulkan pelbagai pihak termasuk Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa kehadiran Wan Farid hanya akan mengurangkan sokongan kepada BN kini bermain difikiran Najib.

Mahathir sendiri ada mengingatkan Najib dan jentera BN bahawa pemilihan Wan Farid selaku calon BN adalah pilihan yang buruk, namun Najib terus mempertahankan konsesus berat sebelah yang dibuat ketuanya (Abdullah).

Manakan tidak, Najib terpaksa akur dan tunduk dengan arus kerajaan tiga beranak yang memanipulasi pilihan raya kali ini untuk mempermainkan Najib.

Walhal, ramai lagi calon yang bagi beberapa pemimpin Umno lebih layak dan sesuai diletakkan agar imej mereka tidak dipertikai.

Seperti kata seorang pensyarah USM, Siva Murugan Pandian bahawa keputusan PRK Kuala Terengganu adalah satu petanda tidak baik terhadap Najib yang dalam usaha mengambil alih jawatan PM dari Abdullah selepas pemilihan Umno Mac depan.

Abdullah tidak bertanding dalam pemilihan Umno ekoran desakan kuat dari akar umbi dan kalangan pemimpin tinggi Umno ekoran kekalahan teruk BN, khususnya Umno, dalam pilihan raya umum lalu.

Selepas kesemua 193 bahagian Umno selesai bermesyuarat November lalu, Najib menang tanpa bertanding bagi jawatan Presiden Umno, tetapi pilihan raya kecil ini sedikit
mencacatkan keinginan Najib yang boleh dijadikan alasan kepada Abdullah untuk teruskan memimpin Malaysia.

Sementara di pihak Pakatan Rakyat pula, kemenangan calon PAS, Mohd Abdul Wahid Endut dalam sebenarnya menguatkan pembangkang yang bertalu-talu ditohmah sejak mula kempen PRK Kuala Terengganu berlangsung.

Kemenangan itu juga walaupun tidak menjejaskan kedudukan kerajaan BN tetapi ia menunjukkan kerajaan gagal menarik semula sokongan rakyat selepas kalah teruk dalam pilihan raya umum Mac 2008, sekaligus telah mencetuskan desakan supaya dilakukan perubahan dalam BN.

Di pihak Pakatan Rakyat pula, kemenangan itu menjadi bukti bahawa rakyat sememangnya dahagakan perubahan dan rakyat terus mengharapkan ia berlaku.

Seperti kata Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim kemenangan calon PAS dengan majoriti selesa 2,631 undi adalah ekoran peralihan sokongan pengundi Melayu kepada
pembangkang.

Mohd Abdul Wahid mendapat 32,883 undi manakala calon BN, Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh mendapat 30,252 undi. Calon bebas, Azharudin Mamat pula mendapat 193 undi.

Sementara bagi ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li) pula kekalahan itu sebenarnya memerlukan perubahan segera dalam gabungan BN.

Berita malang di Kuala Terengganu sebenarnya hanya memalukan BN dan ia juga adalah rentetan kepada kekalahan dalam pilihan raya umum Mac lalu, kata Ku Li.

Begitupun kekalahan yang berlaku Mac lalu, kepimpinan BN lansung tidak menampakkan sebarang perubahan asas termasuk dalam menetapkan calon bagi PRK Kuala Terengganu.

Benar seperti kata Ku Li bahawa BN kini sedang dalam keadaan terumbang ambing bak bahtera yang hilang nakhodanya.

Begitu juga kata Penganalisis Politik dari UKM, kekalahan BN pada PRK Kuala Terengganu sebenarnya turut berpunca dari kebobrokan jentera media yang membuat laporan berat sebelah.

Kelibat pimpinan BN sering dilaporkan dengan aktiviti menabur janji pelbagai kepada pengundi hanya untuk waktu pilihan raya sedangkan sebelum ini pengundi tidak pernah
dikunjungi.

Ada benarnya analisis yang dibuat Pakar Politik Asia Tenggara, Bridget Welsh yang mengandaikan kekalahan BN di Kuala Terengganu akan mencetuskan persoalan mengenai
peningkatan kedudukan Najib sebagai perdana menteri.

Ini kerana Najib sendiri mengetuai jentera kempen BN di Kuala Terengganu dan kekalahan BN itu merupakan satu lagi kegagalan kerajaan dalam pilihanraya kecil selepas Permatang Pauh, yang menyaksikan Anwar kembali ke Parlimen.

Kini ahli Umno akan mula terfikir betapa tidak bijaksananya Abdullah dan Najib dalam merencana damba politik BN hingga calon yang ditolakpun diletakkan untuk bertanding.

Kekalahan ini pastinya akan lebih mengucar-kacirkan kedudukan parti-parti yang berada dalam BN sendiri terutama yang sedang menanti untuk keluar dari BN.

PRK Kuala Terengganu sebenarnya menjawab persoalan pakatan manakan antara BN dan Pakatan Rakyat yang berpecah dan tidak sepakat.

Bak kata ahli Parlimen KeADILan Telok Kemang (Negeri Sembilan), Dato' Kamarul Baharin Abbas, kekalahan BN di tangan PAS dalam adalah berpunca daripada kebencian rakyat terhadap kepimpinan parti itu.

"Semua orang tak suka kepada Abdullah Ahmad Badawi) dan calon pilihannya (Wan Farid)," ujarnya.

Jentera BN diketuai bakal Presidennya walaupun calonnya Wan Farid, tetapi Najib dilihat sebagai teraju BN di Kuala Terengganu.

Apa yang tidak Najib katakan terhadap PAS di KT, apa yang tidak Najib janjikan kepada para pengduni di KT, hakikatnya yang bertanding dan bertempur adalah Najib lawan PAS bukannya Wan Farid lawan Wahid.

Oleh itu apabila BN kalah, siapakah lagi yang paling wajar dipersalahkan jika tidak Najib?.

BN Pasca PRK Kuala Terengganu: Perlu penjanaan semula atau dibubarkan?

Oleh Ruhanie Ahmad

Dalam PRU12 sembilan bulan lalu, BN hilang empat kerajaan negeri, gagal tawan semula Kelantan, memenangi jumlah kerusi Parlimen yang kian menguncup dan undi majoriti calon-calonnya yang menang juga merosot secara ketara. Dalam tempoh pacsa PRU12, BN kehilangan dua lagi kerusi parlimennya menerusi PRK. Satu di Permatang Pauh. Satu lagi di Kuala Terengganu.

Lantas, apakah yang perlu BN lakukan? Berdiam diri dan terus dihanyutkan gelombang politk yang kian mencabar? Perlu re-branding? Wajar bubarkan BN secara rasmi dan gantikannya dengan pakatan yang baru? Atau biarkan sahaja BN mati beragan tanpa kuburan dan tanpa nisan?


Ini jawapan kepada pertantaan di atas: Kata Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak, “budaya dan imej UMNO” perlu dirobah supaya tonggak utama BN ini “disenangi oleh rakyat.” Kenyataan Najib seterusnya, baca di sini:

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0120&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_25.htm

Kata Tan Sri Muhyiddin Yassin, “UMNO perlu segera melakukan perubahan radikal bagi mengembalikan semula keyakinan rakyat.” Pandangan Muhyiddin selanjutnya, baca di sini:

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0120&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_03.htm

Dan, ini adalah intisari pendapat serta cadangan sahabat-sahabat saya yang dikirimkan ke blog ini: BN perlu perbaharui gaya dan strategi kempennya yang sudah lapok, jangan “buta hati,” jangan “bodoh sombong,” jangan sekali-kali pinggirkan warga muda. Kalau tidak boleh merobah gaya dan strategi yang diperlukan, dan kalau terus keras kepala dan berlagak bodoh sombong dengan hati yang buta, bubarkan BN dan buat pakatan baru menjelang PRU13. Ini kerana BN adalah liabiliti kepada UMNO.

Komen saya sendiri: cadangan Najib betul, pandangan Muhyiddin betul, pandangan sahabat-sahabat blog ini juga betul. Sebabnya, saya juga seperti blogger Datuk A Kadir Jasin – kita perlu berpijak kepada realiti di bumi yang nyata. Fikir-fikirkanlah!


Sunday, January 18, 2009

“Character Assassination” senjata makan tuan

Oleh Mummy Rokiah

Kekalahan Wan Farid di dalam pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terangganu tidak dapat dinafikan hasil dari gambar beliau berkaroake bersama keluarga yang telah di “positioned” kan seolah-olah Wan Farid kaki "enjoy". Gambar ini tersebar luas sebaik sahaja apabila nama Wan Farid diumumkan sebagai calun. Melalui rangkian cyber hari ini sebaran ini begitu cepat dan meluas khususnya sasaran kepada pengundi luar yang sibuk bekerja di luar Terangganu. Gambar ini lebih menyakinkan lagi apabila diperkuatkan dengan kenyataan sikap Wan Farid yang sombong dan tidak mesra rakyat seperti yang dinyatakan oleh Tun Mahathir. Sebab itu jika dilihat peratus pengundi luar yang balik mengundi menurun begitu mendadak.

Apabila isu ini tersebar, jentera UMNO dan Wan Farid sendiri lambat menghidunya dan penjelasan perkara yang sebenar juga terlalu lewat. UMNO "take it easy".


Sebenarnya strategi “character assassination” (CA) ini telah berjaya diamalkan di dalam pilihanraya 1986. Ketika itu BN di bawah Tun Mahathir menghadapi tentangan hebat dari Tengku Razaleigh Hamzah dari Semangat 46. Ini ekoran dari perbalahan yang teruk di dalam UMNO sendiri sehingga UMNO diisytiharkan pertubuhan haram. Kekuatan BN telah lumpuh apabila PBS dari Sabah mengistiharkan keluar dari BN. Sehinggalah tersebarnya gambar Tengku Razaleigh Hamzah memakai tengkolok berlambang salib.

Propanganda ini telah dilakukan oleh Utusan Malaysia di bawah Zainudin Maidin pada ketika itu. Gambar-gambar ini disebar meluas di seluruh mesjid-mesjid dan akhbar Utusan Malaysia. (sumber - rujuk http://cari.com.my/viewhead.php?tid=370708 – “Aku masih ingat lagi, masa tu masih bersekolah tengok terpampang gambar besar Ku Li pakai salib atas kepalanya. Utusan Malaysia menulis betapa kesalnya orang Melayu kerana Ku Li menjadi ejen Kristian. Digambarkan seolah2 Ku Li sudah masuk Kristian. Utusan semasa itu dipegang oleh Zainuddin Maidin. Dia tahu kelemahan orang melayu ialah agama & adat resam. Walaupun ramai orang melayu tonggang arak tapi bab-bab lambang salib nih orang melayu cukup sensitif.” ) Strategi ini berjaya memulihkan kembali kekuatan Mahathir dan BN.

Strategi ini ternyata senjata makan tuan, apabila gambar-gambar Najib dikaitkan bersama wanita Mongolia dan dahulu gambar-gambar Mahathir juga di “fabricate” untuk membunuh watak mereka.

Hari ini apa yang berlaku adalah “duplication” dari apa yang dilakukan oleh pemimpin terdahulu. Cumanya jika dahulu diperalatkan media-media massa yang di bawah kawalan mereka yang berkuasa tetapi sekarang dilakukan melalui jentera-jentera cyber yang diluar kawalan dan lebih bebas. Media kerajaan seperti RTM menghadapi kejatuhan rating kerana pengstrukturan baru yang memeningkan akibatnya apa-apa juga mesej dari RTM tidak sampai.

http://mummyrokiah.blogspot.com/

Pengunduran Pak Lah: Siapa ‘dalang’?

Oleh Wasilah

KUALA LUMPUR: Tempoh enam bulan yang mendatang tentunya menjanjikan sesuatu yang menimbulkan lebih tanda tanya berkenaan masa depan politik negara.

Pengunduran Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dengan menamakan Timbalannya sebagai penganti beliau dilihat sebagai sesuatu yang tidak demokratik dan bertentangan dengan perlembagaan parti itu sendiri- demikian jelas bekas pemimpin kanan parti Melayu itu Tengku Razaleigh Hamzah.

Tetapi itu semua adalah tradisi Umno dan selaku parti Melayu tentunya Umno akan tetap beriman dengan tradisi ini.


Bagaimanapun pengunduran awal penuh dramatik Pak Lah ini dari tarikh yang dipersetujui bersama mengundang pelbagai spekulasi. Dan persoalan yang kerap dibincangkan pada peringkat akar-umbi politik di Malaysia dewasa ini ialah terarah kepada siapakah ‘Dalang’ yang mencaturkan semua ini.

Soal kelantangan Tan Sri Muhyiddin Yasin sejak pulang dari memujuk Tun Mahathir agar kembali kepada Umno dan peranananya membentes Pak Lah secara terbuka di dalam dan khabarnya antara yang paling berani semasa mesyuarat Majlis Tertinggi mengundang wujudnya teori konspirasi baharu.

Manakala Najib selaku orang nombor dua parti seperti biasa hanya mendiamkan diri seolah-olah tidak terlibat dalam kumpulan yang mendesak Abdullah agar berundur.

Watak diam Najib ini sememangnya telah menjadi tradisi beliau apabila berhadapan dengan sesuatu kemelut yang melibatkan kepentingan peribadinya. Muhyiddin pula biarpun dicanang pada peringkat akar-umbi sebagai calon yang paling gantang bagi mengantikan Pak Lah tiba-tiba mengundur ke belakang dengan menyatakan taat setianya untuk menjadi regu kepada anak Bapa Pembangunan Malaysia itu.

Bagaimana Muhyiddin yang telah pergi merayu kepada Tun Mahathir boleh memilih untuk setia kepada Najib sedangkan Tun sendiri sudah menyatakan hilang keyakinan kepada Najib.

Pendapat Tun ini bukan calang-calang pandangan, ia aadalah tokoh negarawan yang menjadi aset penting negara selama 22 tahun.

Dalam satu situasi Mahathir kelihatan lebih memberi sokongan kepada Tengku Razaleigh yang sepatutnya bergandingan dengan Muhyiddin. Tetapi nasib malang sekali lagi menimpa Putera Raja dari Kelantan itu. Apabila tiba waktu pencalonan sehingga berita ini ditulis beliau masih gagal mendapat sebarang pencalonan.

Lebih mengejutkan lagi bilamana penulis politik terkenal Mohd Sayuti Omar dalam Blognya mendedahkan bagaimana Mahathir sebenarnya masih lagi tidak selesa dengan watak Tengku Razaleigh dalam Umno. Sikap Mahathir ini semakin menyakinkan khalayak siapa sebenarnya yang mahu disokong oleh beliau bagi mengantikan Abdullah yang sering dikritiknya itu.

Khabar dari kem Abdullah sendiri tidak kurang hebatnya. Bagi mereka Abdullah sebenarnya masih bernafsu untuk bertempur biarpun pada satu peringkat beliau begitu kecewa dengan sikap sebahagian ahli Majlis Tertinggi yang menikamnya dari belakang berkenaan peralihan kuasa yang dipersetujui bersama.

Keyakinan dari kem Abdullah ini untuk bertempur semakin menyerlah berlandaskan kepada perkembangan terkini yang berlaku serta melibatkan imej Najib selaku pengantinya.

Pendedahan maklumat berkenaan sisitem khidmat pesanan ringkas(SMS) Najib dan peguam terkenal Datuk Shafee juga mengundang persoalan. Begitu mudahnya memperolehi maklumat sulit berhubungan orang nombor dua negara.

Begitu juga persoalan-persoalan yang dilontarkan oleh Ketua Pembangkang di Parlimen lebih terarah kepada Najib yang ditabalkan selaku Menteri Kewangan 1.

Kembali didendangkan ialah komisyen pembelian kapal selam serta yang terkini berkenaan urusan meragukan pembelian helikopter yang mengantikan Nuri turut bergema di Dewan Rakyat.

Semua ini jangka bagi membangkitkan imej buruk Najib di mata rakyat serta menggagalkan perjalanannya menuju ke Putrajaya.

Berbaki enam bulan lagi Pak Lah semakin bertekad untuk melakukan sesuatu yang bermakna kepada negara ini. Pengumuman penubuhan tiga suruhanjaya adalah landasan terbaik untuk memulihkan imej beliau dalam sejarah negara ini pada masa hadapan.

Tindakan sesetengah pihak yang mencanangkan Abdullah selaku ‘Bapa Pendemokrasian Malaysia’ bukanlah sesuatu yang perlu dipandang sinis. Bersandarkan kepada fakta dan realiti mungkin timbul sedikit kebenaran terhadap pengiktirafan itu.

Jika propaganda ini diterima rakyat, ternyata Abdullah adalah pemenangnya. Maka apabila genap enam bulan tarikh pengunduranya, beliau boleh sahaja menarik balik ataupun menganjak kebelakang sedikit berkenaan pengundurannya.

Lazimnya ia bukan sesuatu yang luarbiasa tetapi Mahathir pernah menangguhkan pengundurannya dan secara tradisinya akar-umbi Umno akan kembali patuh kepada Presiden yang telah kembali mendakap kuasa.

Rakyat menghukum BN, sekali lagi

Oleh Zilkifli Nordin

Alhamdulillah, calun PAS, Hj Abdul Wahid Endut telah memenangi piliharaya kecil Kuala Terengganu P.36 dengan undi 32883, manakala calun BN memperolehi 32252 undi. Rakyat berbilang kaum sekali lagi menghukum BN dengan menolak calon yang bertanding. Mesej yang disampaikan oleh rakyat kali ini jelas walaupun BN telah menyalahgunakan jentera kerajaan termasuk PDRM dengan hasrat menakut-nakutkan pengundi.

Mereka membuat tipu-daya, dan Allah juga membuat tipu daya. Sesungguhnya Allah sebaik-baik perancang. Alhamdulillah.


Allahuakbar,
Allahuakbar,
Allahuakbar!

Kuala Terengganu - Menuju al Aqsa

Oleh Nik Abdol Nik Abdul Aziz

Salam Kamunting,

Saya perasan nombor plat kereta Honda Elysion saya semasa tiba di Kuala Terengganu pada hari penamaan calon 6 Januari lepas. PAS 17. Saya lantas tunjuk ’eksen’ pada rakan - rakan, ” 17 Januari ini milik PAS, insya Allah.” Ego saya dengan cerianya disambut ramai - ramai dengan ulangan ucapan, “insya Allah.” Rasanya ada yang bertakbir, Allahu akbar.

Allah berfirman, ” Tiadalah kemenangan kecuali daripada sisiNya jua, Tuhan Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”

Allahu akbar waliLlahil hamd. PAS diisytiharkan menang dalam pilihan raya kecil P.036 Kuala Terengganu pada hari ini 17 Januari 2009 dengan majoriti agak selesa.


Kemenangan adalah kemanisan segera beriman kepada Allah di dunia ini. Ia membenarkan janji Allah yang telah benar semenjak azalinya di hadapan mata makhluknya di dunia ini sebelum akhiratNya. Ia menambah iman dan menjirus kesejukan di dada setiap mukmin yang berjuang di jalanNya.

” Perangilah mereka habis - habisan, pasti Allah mengenakan azabNya terhadap mereka dengan tangan - tangan kamu dan menghinakan mereka, lalu Allah memenangkan kamu ke atas mereka dan mengubati dada kaum yang beriman dan menghilangkan kemarahan di hati mereka ( terhadap kejahatan musuh Allah ) dan Allah menerima taubat sesiapa yang Dia kehendaki. Allahlah Tuhan Yang Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana.” - at Taubah: 14-15.

( Ayat ini diturunkan kepada kaum musyrikin yang menentang Allah dan rasulNya di Mekah. Tidakkah inilah apa yang dirasai kaum munafikin yang memerangi agama Allah daripada didaulatkan di negara sendiri sepanjang zaman? )

Apabila saya khabarkan kegembiraan ini kepada ayahanda sekejap tadi, dia segera berpesan, sujudlah dua rakaat dan jangan sesekali menghina UMNO yang telah kalah. Nanti musuh bingkas dengan kemarahan lalu berlaku kejam dan zalim sebagaimana biasanya.

Ya, UMNO tetap harimau liar yang tercedera.

Tahniah untuk semua pejuang PAS yang telah berjuang behabisan dan bermatian di sana. Di hadapan kamulah diriku terasa kerdil.

Tahniah untuk semua penyokong PAS yang telah turut menyumbang demi kemenangan Islam di Malaysia. PAS menambah kerusi di Parlimen dengan merampas kerusi UMNO.

Tahniah untuk seluruh pengundi di Parlimen Kuala Terengganu yang telah mengundi PAS. Undi anda besar tagangannya di hadapan Allah nanti insya Allah. Itulah saksi berani anda menolak jahiliyah dan menerima Islam.

Saya yakin, doa kita untuk Kuala Terengganu sentiasa beriringan doa kita untuk Palestin. Itulah lunaknya mengecapi kemenangan ini.

Ayuh berhimpun di Kota Bharu 23 Januari ini. Dewan Pemuda PAS Kawasan Pengkalan Chepa akan berusaha mengumpulkan RM10 ribu untuk Palestin. Untuk kamu wahai saudaraku pejuang HAMAS..

Ayuh, beralih dari medan jihad kecil di Kuala Terengganu kepada medan jihad yang lebih besar yang bersimbah darah di bumi Palestin. Allah menghancurkan kamu wahai Yahudi laknatuLlah..

Bersama titipkan tahniah anda untuk kemenangan di Kuala Terengganu di ruang komentar.



Pengundi Masih Marah Kepada BN ?

Oleh A Kadir Jasin

PADA hari Jumaat, 16 Januari, akhbar arus perdana Berita Harian menyiarkan tajuk berita berbunyi “Harapan BN Cerah” dan meramalkan parti kerajaan pusat itu akan mengekalkan kerusi Parlimen Kuala Terengganu.

Akhbar kembarnya, New Straits Times pula berkata : “Barisan Upbeat, Pas Edgy” (Barisan Yakin, Pas Gementar).


BH menokok tambah dengan menyiarkan temu ramah dengan Timbalan Perdana Menteri, Mohd Najib Abdul Razak di mana Timbalan Presiden Umno itu menyangkal persamaan antara Kuala Terengganu dan Permatang Pauh.

Utusan Malaysia memilih tajuk berita yang lebih neutral berbunyi “Jangan Terpengaruh Serangan Peribadi” dan semalam (17 Januari) menyiarkan tajuk ringkas “Siapa Pilihan Pengundi?”

Ternyata sekali BH dan NST membuat ramalan yang songsang sama ada kerana maklumat dan perisikannya tidak tepat atau kerana mahu menjaga hati pihak-pihak tertentu.

Seperti umum sudah maklum BN gagal mempertahankan Kuala Terengganu malah telah kalah dengan teruk.

Calonnya, Wan Ahmad Farid Wan Salleh tewas kepada calon Pas, Abdul Wahid Endut dengan 2,631 undi. Dia memperoleh 30,252 undi berbanding Abdul Wahid yang memperoleh 32,883 undi.

Pengundi Kuala Terengganu nampaknya tidak termakan janji melangit yang dibuat oleh Umno dan BN malahan ahli dan penyokong Umno sendiri nampaknya masih marah dan menyimpan dendam terhadap kepemimpinan parti mereka.

Kekalahan ini pastinyalah memberi kesan yang besar kepada BN dan Umno, khasnya kepada Mohd Najib yang menjadi kepala perang Umno dan BN walaupun beliau berkata kekalahan itu tidak bermakna pengundi menolak BN dan memberi undi tidak percaya kepadanya.

Kekalahan ini sedikit sebanyak membayangkan yang pengundi Kuala Terengganu belum bersedia untuk memberi “endorsement” kepada beliau atau kepada proses pemulihan Umno dan BN yang diuar-uarkan itu.

Bagi Umno dan BN, kegagalan mempertahankan Kuala Terengganu memberi gambaran bahawa penolakan terhadapnya semakin meluas sejak pilihan raya umum Mac lalu.

Ini tentunya akan menyukarkan lagi kedudukan Mohd Najib apabila beliau mengambil alih pemerintahan negara Mac ini.

Tetapi seandainya beliau faham sentimen pengundi dan bersedia membuat perubahan yang drastik ke atas Umno, BN dan kerajaan selepas mengambil alih pemerintahan beliau mungkin dapat meredakan kemarahan pengundi khasnya dan rakyat jelata amnya.

Kekalahan di Kuala Terengganu adalah sumpahan dan bala yang sangat besar kepada Umno dan BN kerana ia adalah kerusi BN dan terletak di dalam negeri yang memberi sokongan yang sangat kuat kepada BN pada pilihan raya umum Mac lalu.

Gagal menakluki semula Permatang Pauh Ogos lalu tidak teruk kerana ia kubu Anwar Ibrahim dan terletak di dalam negeri yang menolak BN pada pilihan raya umum lalu.

Sekiranya Umno dan BN gagal memahami sebab musabab kekalahannya di Kuala Terengganu dan mengambil tindakan mengatasi kesilapannya, tragedi yang sama akan menimpanya pada pilihan raya kecil yang lain dan, yang lebih mendesak, pada pilihan raya Dewan Undangan Negeri Sarawak tidak lama lagi.

Jelas daripada keputusan Kuala Terengganu bahawa pemilihan calon dan penanganan isu tempatan adalah kunci kejayaan dalam pilihan raya kecil.

Nyata andaian umum mengenai ketidaksuaian calon BN tetap apabila dia bukan sahaja gagal mempertahankan kerusi Kuala Terengganu sebaliknya kalah dengan teruk.

Janji pembangunan, penaburan wang dan kempen yang keterlaluan menyebabkan ramai pemilih berasa jijik. Begitu juga dengan peranan media massa arus perdana yang tidak berpijak kepada realiti apabila membuat laporan dan analisis menyokong Umno dan BN.

Boleh jadi juga pengundi masih belum puas hati dengan perubahan yang berlaku di Umno dan BN maka mereka terus menghukum Umno dan BN walaupun Abdullah sudah berjanji akan mengundurkan diri dan menyerahkan jawatan kepada Mohd Najib Mac ini.

Mungkin juga kaedah kempen “carpet bombing” oleh Umno dan BN, dan pergantungannya kepada jentera kerajaan, media massa arus perdana dan orang luar tidak lagi berkesan malah memualkan pemilih.

Kemenangan calon Pas membuktikan yang parti itu serta rakan-rakannya dalam Pakatan Rakyatnya semakin kuat dan diyakini walaupun wujud perbezaan yang besar antara Pas dan DAP.

Apa pun, semua pihak wajib menerima pilihan yang dibuat oleh pengundi Kuala Terengganu itu.

To recap,

1. Umno and BN are not getting stronger, not yet;

2. The voters are yet to be fully convinced that they have changed;

3. Wan Ahmad Farid being the PM’s political secretary and is linked to Khairy Jamaluddin and 4th Floor was the wrong choice as a candidate;

4. Umno must be brave enough to acknowledge that Abdullah, Khairy, the 4th Floor Boys and some segments of the mainstream media are a liability during the by-election;

5. Mohd Najib is yet to sharpen his skills and be totally accepted as the anointed successor to Abdullah. He has own baggage that he needs to unload;

6. To make thing worse for Umno and the BN, Pas had successfully put up a much better candidate;

7. Umno and the BN have not changed their campaign tactics and styles. It's still the carpet bombing method;

8. The people are put off by the huge police presence and the presence of so many unfamiliar outside campaigners who are unfamiliar with KT;

9. The voters were put off by candidates of the Umno election this March using KT to “canvass” for votes or merely to show their faces to the party bosses;

10. Mixing local, national and international issues (Gaza) confused the voters;

11. Attempt to exploit the Hudud Law to pin down Pas and to stir up squabbles among PR parties backfired or had not affected the oppositions much;

12. The voters are getting more mature. They are not as easily spooked, intimidated and bribed;

13. They know now that the development money is their own money and are, therefore, entitled to it;

14. Mohd Najib, by not accepting defeat with humility, suggests the general arrogance of Umno and BN leaders and their inability to accept the fact that Umno and BN are no longer supreme;

15. Change or Umno and the BN will suffer further humiliation in the coming months and years, starting with the Sawarak state election;

16. For Umno, starts by firing those non-performing staff at its headquarters, remove those state liaison chiefs whose states fell to the opposition parties in the last general elections and not elect them to the Supreme Council in the March party election;

17. Come down from the high chairs. Stop from being treated like Kings, Lords and Masters. Sit on the plastic chairs with the rakyat and the voters. You are Wakil Rakyat. You are elected by them. You are not their Lords and Masters. They are, in fact, your Masters; and

18. They elected you. They never elected your spouses, your children, your sons- and daughters-in-law, your kins and clansmen.

Thank you and God bless.



There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Bulan Ini

Recent Comments

Recent Comments Widget

TranungKite Online (TKO)

Detikdaily

Harakahdaily

Sinar Harian

Malaysiakini

BERNAMA

Berita Harian

mStar Online

KeadilanDaily

Berita Luar Negara

Pautan eReferrer