Perhatian...


TranungkiteOffline blogspot adalah "laman backup" sekiranya berlaku serangan yang mengejut dan berteruskan kepada server kami www.tranungkite.net. Jika tiada serangan blog ini menjadi blog biasa dengan bahan-bahan politik & semasa. Insya-Allah mulai Mei 2013 laman ini akan dikemaskini setiap hari. Kami akan memaparkan berita berbentuk santai, ringkas dan padat berfokuskan facebook atau twitter.- Terima kasih

Abbas Mohd Noor
Administrator
mel hubungan: abbas.mohdnoor@gmail.com

....................................................................................................................................................................................
PERHATIAN:    K.l.i.k.   g.a.m.b.a.r.   u.n.t.u.k.   p.a.p.a.r.a.n.   b.e.s.a.r....
Klik LIKE jika anda suka blog ini...

....................................................................................................................................................................................
Video terkini untuk ditonton.. (klik youtube atau tajuk untuk tab yang berasingan...)

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar tidak kisah jika Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mahu mengambil tindakan undang-undang terhadapnya.

Pengerusi PPBM, Dr Mahathir Mohamad berkata, parti itu yakin ahli Majlis Pimpinan Tertingginya tidak terbabit dalam penyalahgunaan kuasa.

Komen Tun Mahathir bila ucapan Zahid Hamidi yang menyentuh mengenai keturunan beliau. Kini isu keturunan dan asal usul menjadi 'mainan' politik baru.

Friday, January 30, 2009

Rusila dulu dan sekarang...

Oleh SP

Seperti selalunya, pagi Jummat saya memandu ke Rusila untuk mendengar Kuliah Jumaat oleh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. Minggu ini Tuan Guru tak ada; beliau ke Palestine mewakili Jamaah Islam Dunia untuk melihat situasi sebenar keadaan di sana.

Saya sampai lewat, kuliah telahpun bermula oleh penganti Tuan Guru. Susah juga nak parking dalam keadaan sebegini tetapi al Hamdulllah kebetulan ada satu ruang kosong berhampiran dengan masjid.

Selalunya saya terus ke Masjid tetapi kali ini saya mengubah fikiran, saya ke gerai menjual, meninjau dan terus singgah di gerai makan bersebelahan dengan penjual pokok buah-buhan.

Pesan nasi minyak lauk daging dan teh. Sambil melihat persekitaran, penjual sedang asyik menjual dan pembeli ada yang tawar menawar.


Beberapa tahun lalu, malah kuliah Tuan Guru Haji Abdul ini telah berlangsung puluhan tahun, semenjak saya masih bersekolah lagi telah menetapkan tidak dibenarkan menjual semasa kuliah sedang berlangsung.

Apakah peraturan ini telah tidak diguna pakai lagi?

Bayar harga makanan RM4.50 (mahal juga.. tapi murah berbanding tempat lain di Terengganu), sambil keluar sempat juga saya membeli sepohon pokok rambutan (rambutan kuning dengan harga RM7) dan terus berjalan ke kereta.

Jam masih pukul 10.45 pagi, keadaan telah tenang. Sebelum jalan 2 hala dibina. Jam 11 pagi masih tak ada peluang hendak keluar. Keadaan trafik sekarang agak baik, walaupun saya nampak beberapa buah kereta yang parking di tepi jalan telah disaman oleh pihak polis.

Sebelum sampai ke kereta, saya sempat singgah sebentar di gerai buku, membelek dan melihat buku-buku terbaru. Nampak telalu banyak buku-buku Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Ramai benar suka menulis daripada kuliah beliau....

Terlintas dalam hati, aku pun boleh menulis juga, sekadar datang ke kuliah, beli kaset dengar dan tulis semula, setelah siap minta Tuan Guru tanda tangan dan buat semakan. Tercacat oleh Ustaz Songkok Putih....

Fikiran yang merapu terhenti, apabila seorang keluarga Tuan Guru Haji Abdul Hadi, yang rumahnya berhampiran masjid maklumkan bahawa anak saudara Tuan Guru Haji Abdul Hadi meninggal dunia kemalangan sebentar tadi di hadapan Gerai Kerepok Lekor 007.

Anak saudara isteri pertama beliau, berumur 22 tahun (lelaki) mati ditempat kejadian memandu kereta telah melanggar kereta CRV yang keluar dari simpan secara mengejut...

Inalillah... umur bukan penentu kematian. Begitu juga takdir, menurut emaknya sepatut dia ada di kuliah tetapi oleh kerana ada hal penting dia untuk berjumpaan seseorang dia ke bergegas tempat ajalnya...

Kita bila lagi... minta jauh mati dalam perjuangan fasik!!

No comments:

Post a Comment

Artikel Bulan Ini

DetikDaily

Free Malaysia Today

Harakahdaily

Malaysiakini

KeadilanDaily