Perhatian...


TranungkiteOffline blogspot adalah "laman backup" sekiranya berlaku serangan yang mengejut dan berteruskan kepada server kami www.tranungkite.net. Jika tiada serangan blog ini menjadi blog biasa dengan bahan-bahan politik & semasa. Insya-Allah mulai Mei 2013 laman ini akan dikemaskini setiap hari. Kami akan memaparkan berita berbentuk santai, ringkas dan padat berfokuskan facebook atau twitter.- Terima kasih

Abbas Mohd Noor
Administrator
mel hubungan: abbas.mohdnoor@gmail.com

....................................................................................................................................................................................
PERHATIAN:    K.l.i.k.   g.a.m.b.a.r.   u.n.t.u.k.   p.a.p.a.r.a.n.   b.e.s.a.r....
Klik LIKE jika anda suka blog ini...

....................................................................................................................................................................................
Video terkini untuk ditonton.. (klik youtube atau tajuk untuk tab yang berasingan...)

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar tidak kisah jika Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mahu mengambil tindakan undang-undang terhadapnya.

Pengerusi PPBM, Dr Mahathir Mohamad berkata, parti itu yakin ahli Majlis Pimpinan Tertingginya tidak terbabit dalam penyalahgunaan kuasa.

Komen Tun Mahathir bila ucapan Zahid Hamidi yang menyentuh mengenai keturunan beliau. Kini isu keturunan dan asal usul menjadi 'mainan' politik baru.

Monday, June 12, 2017

Komentar Untuk Ustaz Ahmad Awang


"Sebelum penasihat PAN Ustaz Ahmad Awang mahu nafikan tuduhan PAN memperjuangkan Islam liberal. Sila teliti dahulu pendirian hipokrasi yang di amalkan pemimpin dan ahli PAN sendiri".

1. Ustaz Ahmad Awang yang saya hormati.

Pendirian PAN berkenaan RUU 355 (Bahagian I)

Pada 26 Mei 2016 setelah PAS berjaya mengusulkan RUU 355 Dr. Mariah mempersoalkan tindakan Speaker dewan dalam menggunakan standing order dari nombor 15 hingga ke atas (pertama) di Facebooknya. Dr. Mariah selaku Ketua Wanita PAN Nasional juga mengeluarkan kenyataan jelek "mengesahkan persepakatan PAS dan UMNO menggunakan agama" . Dan beliau juga telah mengeluarkan kenyataan jahat dan fitnah yang kononnya keputusan PRK di Sungai Besar dan Kuala Kangsar yang telah di aturkan keputusannya. Ustaz Ahmad Awang perlu faham, menggunakan fitnah dan memberikan hujah murahan inilah yang berkaitan dengan Islam liberal yang cuba PAN perjuangkan.

Pada 18 Oktober 2016, Dr. Mariah telah bercakap kepada wartawan di lobi Parlimen yang menjelaskan tentang usaha PAN yang mahu membawa alternatif baru dalam memperkasakan mahkamah Syariah. Tetapi malangnya, usaha Dr. Mariah dan PAN sendiri di lihat berakhir setakat di situ sahaja. Tak ada usaha yang kuat daripada pimpinan Amanah untuk menjelaskan apakah bentuk pembaharuan yang di mahukan PAN dalam RUU 355. Malangnya pimpinan PAS terus di hina dan di aibkan dengan kenyataan yang kurang menyenangkan seperti ' "PAS di ke***** UMNO". Tindakan PAN tidak mencerminkan parti ini membawa model politik Islam yang baik kepada pengikutnya.

2. Pendirian PAN berkenaan RUU 355 (Bahagian II).

Pada 6 April 2017 Khalid Samad selaku Pengarah Komunikasi PAN bertindak seperti manusia hilang kewarasan akal di Parlimen. Khalid Samad menentang usaha memperkasakan undang undang mahkamah Syariah yang di buat oleh TG Abdul Hadi Awang dengan bertindak menggangu perjalanan Sidang Parlimen. Kemudian beliau membantah keputusan Speaker yang menangguhkan Sidang Parlimen dengan memohon untuk membahaskan usul RUU 355 ketika belum waktunya.
Ketika ini masih dalam sesi pembentangan dan sesi perbahasan belum lagi tiba. Khalid Samad bangun mempertikai tidak di beri peluang berhujah dan dengan tidak beradab mempertikai pihak yang menyokong RUU 355 dengan berkata sambil terjerit-jerit:

"Islam ke macam ni?"

Walhal Speaker Dewan (Tan Sri Pandikar Amin Mulia) sudah pun menangguhkan sidang dan adalah satu tindakan kurang bijak Khalid Samad mahu mencelah RUU 355 dalam keadaan yang tidak sepatutnya. Tindakan Khalid Samad ini sudah cukup menunjukkan PAN menekankan budaya Islam liberal sebagai modal perjuangan.

3. Kenyataan Mohd Sabu (Presiden PAN) bahawa PAN bersetuju MENOLAK Hudud secara Konsensus.

Pada 6 September 2016 pula, Mohd Sabu telah mengeluarkan kenyataan menolak Hudud secara bersama dengan pimpinan Pakatan Harapan DAP yang lain. Kenyataan tak bertanggung jawab ini menunjukkan PAN tidak bertegas dalam memartabatkan hukum Islam di negara ini. Jadi memang benarlah dakwaan bahawa PAN membawa politik Islam liberal dalam perjuangannnya.
Ini dapat di buktikan apabila pemimpin MCA menyokong kenyataan Mohd Sabu dan dengan berani menentang usaha yang di bawa PAS dalam kenyataan yang di buat oleh Liow Tiong Lai pada 27 Mei 2016. Dalam kenyataan ini MCA akan bantah Hudud habis-habisan. Adakah satu kesalahan besar buat PAS yang menyatakan sokongan kepada Yang di-Pertuan Agong terhadap segala inisiatif bagi mendaulatkan Islam sebagai agama persekutuan dan pemerkasaan Mahkamah Syariah?

4. "Keluar PAS jatuh Kafir".

Inilah kegilaan paling ketara yang cuba dibawa PAN. Kenyataan fitnah yang berniat jahat dan di sasarkan pada Ustaz Norazli Musa menunjukkan PAN tiada modal matang dalam berhujah. Isu ini di mainkan oleh ahli PAN yang jelas cemburu dengan kekuatan spiritual ahli PAS yang kekal Istiqamah dalam perjuangan PAS. Kemuncak isu fitnah takfiri akhirnya berakhir dan Ustaz Nor Azli menang kes ini yang di failkan terhadap Ahmad Syihan Ismail di Mahkamah Kota Bharu pada 19 April 2016.
Jadi nasihat saya kepada Ustaz Ahmad Awang, berhentilah beretorik dalam menafikan PAN mendokong budaya Islam liberal dan kembalilah kepada perjuangan Islam yang sebenar. Cukuplah hanya berperanan sebagai tukang baca doa sahaja di dalam Pakatan Harapan DAP.

(Amanah parti Islam liberal)

http://www.sinarharian.com.my/…/bidas-tuduhan-islam-liberal…


Sekian.
Oleh: تنڤا ناما
16 Ramadhan 1438H



.........
Blog ini hanya 'mirror' artikel daripada laman asal
http://www.tranungkite.net
Sila ke laman asal untuk dapatkan versi penuh....

No comments:

Post a Comment

Artikel Bulan Ini

DetikDaily

Free Malaysia Today

Harakahdaily

Malaysiakini

KeadilanDaily