Perhatian...


TranungkiteOffline blogspot adalah "laman backup" sekiranya berlaku serangan yang mengejut dan berteruskan kepada server kami www.tranungkite.net. Jika tiada serangan blog ini menjadi blog biasa dengan bahan-bahan politik & semasa. Insya-Allah mulai Mei 2013 laman ini akan dikemaskini setiap hari. Kami akan memaparkan berita berbentuk santai, ringkas dan padat berfokuskan facebook atau twitter.- Terima kasih

Abbas Mohd Noor
Administrator
mel hubungan: abbas.mohdnoor@gmail.com

....................................................................................................................................................................................
PERHATIAN:    K.l.i.k.   g.a.m.b.a.r.   u.n.t.u.k.   p.a.p.a.r.a.n.   b.e.s.a.r....
Klik LIKE jika anda suka blog ini...

....................................................................................................................................................................................
Video terkini untuk ditonton.. (klik youtube atau tajuk untuk tab yang berasingan...)

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar tidak kisah jika Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mahu mengambil tindakan undang-undang terhadapnya.

Pengerusi PPBM, Dr Mahathir Mohamad berkata, parti itu yakin ahli Majlis Pimpinan Tertingginya tidak terbabit dalam penyalahgunaan kuasa.

Komen Tun Mahathir bila ucapan Zahid Hamidi yang menyentuh mengenai keturunan beliau. Kini isu keturunan dan asal usul menjadi 'mainan' politik baru.

Wednesday, July 26, 2017

Tan Sri, anak didakwa buat tuntutan palsu RM13 juta



PETALING JAYA: Seorang ahli perniagaan bergelar Tan Sri dan anaknya didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini atas tuduhan membuat tuntutan palsu hampir RM13 juta kepada Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) berkaitan projek pemuliharaan Sungai Melaka, antara 2012 dan 2013.

Tan Sri S Balakrishnan, 63, dan anaknya, B Ashok Kumar, 31, mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan di depan Hakim Allaudeen Ismail dan Azura Alwi di mahkamah berasingan.

SPRM menerusi kenyataan hari ini berkata, Balakrishnan yang merupakan pengarah dan pemegang saham Sinnayah & Sons Sdn Bhd didakwa mengemukakan tuntutan palsu pembekalan 358 unit “dewatering container” bernilai hampir RM13 juta, sedangkan hanya 89 unit produk itu dengan kos kira-kira RM3.2 juta dibekalkan.

Ashok selaku pengarah projek Sinnayah & Sons Sdn Bhd pula didakwa bersubahat dengan bapanya untuk melakukan kesalahan itu.

Mereka berdua didakwa melakukan kesalahan itu di pejabat Bahagian Projek Khas Ibu Pejabat JPS, Kuala Lumpur antara 27 April 2012 hingga 23 Oktober 2013.

Balakrishnan menghadapi 1 dakwaan di bawah Seksyen 18 Akta SPRM 2009 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 24 akta sama, sementara Ashok berdepan 1 pertuduhan di bawah Seksyen 18 Akta SPRM 2009 yang dibacakan bersama Seksyen 28(1)(c) Akta SPRM 2009 dan boleh dihukum bawah Seksyen 24 akta sama.

Jika sabit kesalahan, mereka boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang 5 kali ganda nilai suapan atau RM10,000, mengikut mana lebih tinggi.

Hakim membenarkan 2 beranak itu masing-masing diikat jamin RM500,000 bersama 2 penjamin dan pasport perlu diserahkan kepada mahkamah.

Sebutan semula kes itu ditetapkan 28 Ogos ini.


.........
Blog ini adalah blog sementara untuk Tranungkite Online (TKO)

No comments:

Post a Comment

Artikel Bulan Ini

DetikDaily

Free Malaysia Today

Harakahdaily

Malaysiakini

KeadilanDaily