Perhatian...


TranungkiteOffline blogspot adalah "laman backup" sekiranya berlaku serangan yang mengejut dan berteruskan kepada server kami www.tranungkite.net. Jika tiada serangan blog ini menjadi blog biasa dengan bahan-bahan politik & semasa. Insya-Allah mulai Mei 2013 laman ini akan dikemaskini setiap hari. Kami akan memaparkan berita berbentuk santai, ringkas dan padat berfokuskan facebook atau twitter.- Terima kasih

Abbas Mohd Noor
Administrator
mel hubungan: abbas.mohdnoor@gmail.com

....................................................................................................................................................................................
PERHATIAN:    K.l.i.k.   g.a.m.b.a.r.   u.n.t.u.k.   p.a.p.a.r.a.n.   b.e.s.a.r....
Klik LIKE jika anda suka blog ini...

....................................................................................................................................................................................
Video terkini untuk ditonton.. (klik youtube atau tajuk untuk tab yang berasingan...)

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar tidak kisah jika Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mahu mengambil tindakan undang-undang terhadapnya.

Pengerusi PPBM, Dr Mahathir Mohamad berkata, parti itu yakin ahli Majlis Pimpinan Tertingginya tidak terbabit dalam penyalahgunaan kuasa.

Komen Tun Mahathir bila ucapan Zahid Hamidi yang menyentuh mengenai keturunan beliau. Kini isu keturunan dan asal usul menjadi 'mainan' politik baru.

Wednesday, July 26, 2017

Cakap mulut Arab bukan bukti RM2.6 bilion itu derma, kata Dr Mahathir


PETALING JAYA: Tun Dr Mahathir Mohamad berkata wang sebanyak AS$681 juta yang dimasukkan ke dalam akaun Datuk Seri Najib Razak seperti didedahkan 2 tahun lalu sudah tentu melalui pelbagai dokumen transaksi memperincikan butirannya, tetapi ia masih belum ditunjukkan sebagai bukti selain dakwaan ia merupakan wang derma dari Arab Saudi.

“Cakap mulut Arab, Najib dan AG (peguam negara) tidak cukup untuk menyakini mahkamah atau orang ramai berkenaan punca AS$681 juta yang masuk dalam akaun Najib. Juga bahagian yang kononnya dikeluar,” kata pengerusi Pakatan Harapan itu dalam blognya hari ini.

“Sesungguhnya pemidahan wang yang begitu banyak perlu direkod dalam berjela-jela kertas. Paper trail memang ada untuk pihak berkuasa menyelidiki akan kebenaran dakwaan oleh mana-mana pihak. Orang lain juga boleh mendapat maklumat jika mereka membuat kajian,” kata Dr Mahathir.

Pada 2015, The Wall Street Journal memetik kertas siasatan pihak berkuasa Malaysia melaporkan wang berkait 1MDB dimasukkan ke dalam akaun persendirian Ambank milik Najib.

Najib berkata wang itu merupakan derma dari keluarga diraja Arab Saudi bagi membantu jentera Umno pada pilihan raya umum 2013.

Tahun lalu, Menteri Luar Arab Saudi, Adel al-Jubeir berkata wang tersebut merupakan sumbangan “ikhlas” tanpa mengharapkan balasan, menyifatkannya untuk “pelaburan di Malaysia”.

Sebelum ini, Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali dalam mengumumkan tiada kesalahan dilakukan Najib, memutuskan wang AS$681 juta itu adalah derma keluarga diraja Saudi.

Dr Mahathir berkata cabarannya terhadap Apandi untuk bersumpah berkenaan kandungan laporan Bank Negara Malaysia yang mendedahkan jumlah itu dalam akaun Najib itu adalah kerana yakin ia wujud, berdasarkan dokumen yang ditunjukkan bekas peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail kepada timbalan perdana menteri ketika itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Kedua-dua Gani dan Muhyiddin dilucutkan jawatan mereka pada 2015.

“Dia (Muhyiddin) sering menyebut berkenaan laporan-laporan yang ditunjuk kepadanya oleh AG semasa AG belum dipecat oleh PM. Dan kepimpinan PPBM, termasuk saya telah bincang laporan-laporan ini.

“Sebab itu saya tahu. Saya tidak akan cabar Apandi bersumpah jika saya tidak tahu kandungan laporan,” kata Dr Mahathir.

Beliau mengulangi gesaan supaya suruhanjaya penyiasatan diraja ditubuhkan untuk merungkai kes tersebut, seperti mana skandal tukaran asing Bank Negara pada 1980-an kini disiasat.

“Sesungguhnya satu lagi suruhanjara siasatan diraja perlu diadakan untuk selidik kes ini. Jikalau isu 30 tahun dahulu perlu disiasat, kenapakah jenayah terkini disembunyi?

“Berani kerana benar. Jika takut menubuh RCI untuk ini, sebabnya tentulah kerana salah.”




.........
Blog ini adalah blog sementara untuk Tranungkite Online (TKO)

No comments:

Post a Comment

Artikel Bulan Ini

DetikDaily

Free Malaysia Today

Harakahdaily

Malaysiakini

KeadilanDaily