Perhatian...


TranungkiteOffline blogspot adalah "laman backup" sekiranya berlaku serangan yang mengejut dan berteruskan kepada server kami www.tranungkite.net. Jika tiada serangan blog ini menjadi blog biasa dengan bahan-bahan politik & semasa. Insya-Allah mulai Mei 2013 laman ini akan dikemaskini setiap hari. Kami akan memaparkan berita berbentuk santai, ringkas dan padat berfokuskan facebook atau twitter.- Terima kasih

Abbas Mohd Noor
Administrator
mel hubungan: abbas.mohdnoor@gmail.com

....................................................................................................................................................................................
PERHATIAN:    K.l.i.k.   g.a.m.b.a.r.   u.n.t.u.k.   p.a.p.a.r.a.n.   b.e.s.a.r....
Klik LIKE jika anda suka blog ini...

....................................................................................................................................................................................
Video terkini untuk ditonton.. (klik youtube atau tajuk untuk tab yang berasingan...)

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar tidak kisah jika Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mahu mengambil tindakan undang-undang terhadapnya.

Pengerusi PPBM, Dr Mahathir Mohamad berkata, parti itu yakin ahli Majlis Pimpinan Tertingginya tidak terbabit dalam penyalahgunaan kuasa.

Komen Tun Mahathir bila ucapan Zahid Hamidi yang menyentuh mengenai keturunan beliau. Kini isu keturunan dan asal usul menjadi 'mainan' politik baru.

Sunday, October 16, 2016

Kedudukan Muhyiddin Di Parlimen Dialih Ke Belakang




Dalam dua sesi bajet yang lalu, Tan Sri Muhyiddin Yassin duduk di barisan hadapan di sebelah kanan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, bersesuaian dengan kedudukannya sebagai pemimpin nombor dua kerajaan pada masa itu.


Apabila Parlimen bersidang pada Oktober tahun lepas, tempat itu diambil alih oleh MP Bagan Datoh, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, yang menggantikan Muhyiddin sebagai timbalan perdana menteri.

Pergeseran antara Muhyiddin dan Najib menyaksikan ahli Parlimen Pagoh itu dipecat daripada kerajaan.

Tanpa jawatan dalam kerajaan, Muhyiddin duduk bersama-sama dengan penyokong BN yang lain.
Muhyiddin menduduki kerusi ahli Parlimen Johor Bharu, Tan Sri Shahrir Samad yang juga pengerusi Kelab Penyokong BN, yang telah dipindahkan satu barisan di belakang.

Di sebelahnya ialah Ahli Parlimen Keningau, Datuk Joseph Pairin Kitingan, pemimpin Parti Bersatu Sabah.

Bagaimanapun, landskap politik negara mengalami perubahan yang lebih drastik pada tahun lalu.
Muhyiddin, yang terus lantang mengkritik cara Najib pengendalikan isu 1MDB, telah dipecat dari Umno pada 24 Jun, menjadikannya wakil rakyat tanpa parti.

Pada 8 September, Muhyiddin menjadi pemimpin Parti Pribumi Bersatu Malaysia selepas Pendaftar Pertubuhan diluluskan pendaftaran parti tersebut.

Bagaimanapun, Parlimen masih belum mengiktiraf parti yang baru didaftarkan itu dan Muhyiddin dianggap sebagai ahli Parlimen Bebas apabila Dewan Rakyat bersidang Isnin ini untuk sesi Bajet 2017.

Beliau akan ditempatkan di sebelah belakang Dewan, bersebelahan dengan ahli Parlimen Bandar Tun Razak, Tan Sri Khalid Ibrahim, yang juga ahli parlimen Bebas selepas dipecat daripada PKR.
Kerusi yang akan diisi oleh Muhyiddin itu kosong sejak awal sesi Parlimen selepas pilihan raya umum ke-13.

Kerusi di sebelah kiri Muhyiddin akan diisi oleh Ahli Parlimen Semporna, Datuk Seri Shafie Apdal, yang turut mengalami nasib yang sama dengan bekas timbalan perdana menteri itu.

Bekas menteri pembangunan luar bandar dan wilayah itu dipindahkan untuk duduk bersama-sama dengan penyokong BN yang lain selepas beliau disingkirkan daripada kerajaan kerana mengkritik penglibatan Najib dalam 1MDB.

Keahlian Shafie dalam Umno digantung pada 24 Jun, mendorongnya untuk keluar parti.
Beliau kini dalam proses menubuhkan sebuah parti berasaskan Sabah tetapi buat masa ini dianggap sebagai seorang ahli Parlimen Bebas, mengambil tempat di sebelah Muhyiddin di sebelah hujung Dewan.

Tempat duduknya itu, juga telah kosong sejak Parlimen bermula selepas pilihan raya umum ke-13.
Yang menariknya, tempat duduk MP Penampang Darell Leiking dalam Dewan tidak akan berubah, walaupun Leiking telah keluar PKR untuk bekerjasama dengan Shafie.

Parlimen kini mengiktiraf Leiking sebagai ahli Parlimen Bebas tetapi dia masih ditempatkan di barisan kedua kerusi pembangkang, di belakang Ahli Parlimen Gelang Patah Lim Kit Siang.
Kedudukan kerusi untuk ahli-ahli Parlimen adalah seperti di atas berdasarkan pelan tempat duduk yang disediakan di laman web Parlimen pada 16 Oktober.



.........
Blog ini hanya 'mirror' artikel daripada laman asal
http://www.tranungkite.net
Sila ke laman asal untuk dapatkan versi penuh....

No comments:

Post a Comment

Artikel Bulan Ini

DetikDaily

Free Malaysia Today

Harakahdaily

Malaysiakini

KeadilanDaily