Perhatian...


TranungkiteOffline blogspot adalah "laman backup" sekiranya berlaku serangan yang mengejut dan berteruskan kepada server kami www.tranungkite.net. Jika tiada serangan blog ini menjadi blog biasa dengan bahan-bahan politik & semasa. Insya-Allah mulai Mei 2013 laman ini akan dikemaskini setiap hari. Kami akan memaparkan berita berbentuk santai, ringkas dan padat berfokuskan facebook atau twitter.- Terima kasih

Abbas Mohd Noor
Administrator
mel hubungan: abbas.mohdnoor@gmail.com

....................................................................................................................................................................................
PERHATIAN:    K.l.i.k.   g.a.m.b.a.r.   u.n.t.u.k.   p.a.p.a.r.a.n.   b.e.s.a.r....
Klik LIKE jika anda suka blog ini...

....................................................................................................................................................................................
Video terkini untuk ditonton.. (klik youtube atau tajuk untuk tab yang berasingan...)

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar tidak kisah jika Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mahu mengambil tindakan undang-undang terhadapnya.

Pengerusi PPBM, Dr Mahathir Mohamad berkata, parti itu yakin ahli Majlis Pimpinan Tertingginya tidak terbabit dalam penyalahgunaan kuasa.

Komen Tun Mahathir bila ucapan Zahid Hamidi yang menyentuh mengenai keturunan beliau. Kini isu keturunan dan asal usul menjadi 'mainan' politik baru.

Wednesday, October 12, 2016

Konvoi Bersih di Pulau Pinang kurang sambutan




BUKIT MERTAJAM: Konvoi Bersih yang diadakan di Pulau Pinang hari ini kurang mendapat sambutan, walaupun dengan kehadiran Pengerusinya, Maria Chin Abdullah dan wakil rakyat tempatan.


Konvoi yang disertai kurang daripada 50 orang berbaju Bersih, memulakan perjalanan dari Tesco Alma Bukit Mertajam pada 7.30 pagi dan bergerak melalui beberapa kawasan awam, termasuk pasar Taman Selamat dan pasar pagi Machang Bubuk.

Bukan itu sahaja, konvoi berkenaan juga gagal menarik perhatian penduduk setempat, walaupun kerusi Dewan Undangan Negeri dan Parlimen terbabit dimenangi DAP dan PKR yang menyokong Bersih.

Maria berkata, badan bukan kerajaan itu (NGO) tidak mengharapkan ramai yang akan menghadiri konvoi berkenaan.

“Kami hanya menyasarkan 30 dan 40 orang yang akan menyertai konvoi ini, kerana kami mahu berjumpa dengan orang ramai tentang pendapat mereka mengenai tuntutan Bersih,” katanya ketika dihubungi.

Lima tuntutan Bersih 5 ialah pilihan raya bersih, kerajaan bersih, kukuhkan demokrasi berparlimen, hak membantah serta memperkasa Sabah dan Sarawak.

Ditanya sama ada tuduhan rasuah terhadap Ketua Menteri, Lim Guan Eng mempunyai kesan terhadap perhimpunan Bersih, beliau percaya ia tidak menjejaskan konvoi dan perhimpunan pada 19 November nanti.

“Kami adalah NGO yang memperjuangkan pilihan raya dan pemerintahan bersih dan bagi kes Guan Eng, saya serahkan kepada mahkamah untuk menentukannya. Saya berpendapat dia tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah oleh mahkamah,” katanya.

Sebahagian penduduk tempatan yang ditemui semasa konvoi Bersih di Bukit Mertajam tidak bersetuju dengan kehadiran anggota parti politik dalam perhimpunan itu, manakala yang lain tidak menyokong Bersih kerana ia dikaitkan dengan sebuah parti yang setiausaha agungnya menghadapi tuduhan rasuah di mahkamah.

Terrance Lee, 35, ketika ditemui berkata, sebelum ini beliau menyokong Bersih dan sekarang beliau merasakan pergerakan itu melencong daripada tujuan asal.

“Pada 3 perhimpunan sebelum ini, saya seorang daripada penyokongnya. Tetapi, sekarang ketika ia memperjuangkan tuntutannya, saya lihat parti politik lain turut menyertai konvoi dengan mengibarkan bendera dan memasang lagu parti, membuatkan saya tertanya-tanya, apakah peranan Bersih sekarang? Adakah masih sebagai NGO atau adakah dia bekerjasama dengan parti politik?” katanya.

Menurut Penyelaras Bersih Pulau Pinang, Francis Low yang mewakili NGO Aliran, konvoi itu akan berada di Pulau Pinang sehingga 15 Oktober ini dan akan bergerak ke Parit Buntar, pada Selasa.



.........
Blog ini hanya 'mirror' artikel daripada laman asal
http://www.tranungkite.net
Sila ke laman asal untuk dapatkan versi penuh....

No comments:

Post a Comment

Artikel Bulan Ini

DetikDaily

Free Malaysia Today

Harakahdaily

Malaysiakini

KeadilanDaily