Perhatian...


TranungkiteOffline blogspot adalah "laman backup" sekiranya berlaku serangan yang mengejut dan berteruskan kepada server kami www.tranungkite.net. Jika tiada serangan blog ini menjadi blog biasa dengan bahan-bahan politik & semasa. Insya-Allah mulai Mei 2013 laman ini akan dikemaskini setiap hari. Kami akan memaparkan berita berbentuk santai, ringkas dan padat berfokuskan facebook atau twitter.- Terima kasih

Abbas Mohd Noor
Administrator
mel hubungan: abbas.mohdnoor@gmail.com

....................................................................................................................................................................................
PERHATIAN:    K.l.i.k.   g.a.m.b.a.r.   u.n.t.u.k.   p.a.p.a.r.a.n.   b.e.s.a.r....
Klik LIKE jika anda suka blog ini...

....................................................................................................................................................................................
Video terkini untuk ditonton.. (klik youtube atau tajuk untuk tab yang berasingan...)

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar tidak kisah jika Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mahu mengambil tindakan undang-undang terhadapnya.

Pengerusi PPBM, Dr Mahathir Mohamad berkata, parti itu yakin ahli Majlis Pimpinan Tertingginya tidak terbabit dalam penyalahgunaan kuasa.

Komen Tun Mahathir bila ucapan Zahid Hamidi yang menyentuh mengenai keturunan beliau. Kini isu keturunan dan asal usul menjadi 'mainan' politik baru.

Thursday, October 13, 2016

Khalid Ibrahim sokong RUU 355 di Parlimen




BANGI, 8 Muharram 1438H, Ahad – Bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, beliau akan menyokong cadangan Pindaan Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Akta 355) yang diusulkan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Parlimen.

Ahli Parlimen Bandar Tun Razak itu berkata, tiada salah untuk menyokong cadangan pindaan Akta 355 bagi mengukuhkan Mahkamah Syariah di Malaysia dan menyifatkan ia sebagai undang-undang yang tidak berat sebelah.

"Saya menyokong. Saya fikir konsep Syariah adalah berdasarkan keadilan.

"Orang yang tidak percaya bahawa hudud baik untuk dilaksanakan walaupun akta itu tiada kaitan dengan hudud. Ia adil untuk orang Islam dan bukan Islam," katanya kepada pemberita, hari ini.

Usul persendirian yang dibawa oleh Hadi itu adalah bertujuan untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965, yang sedia dibahaskan di Dewan Rakyat pada bulan ini.

Mengulas lanjut Khalid berkata, pindaan yang dicadangkan itu tidak akan membahayakan orang bukan Islam dan jika ada yang tidak bersetuju, ia boleh diselesaikan secara baik.

"Saya tidak fikir undang-undang itu melanggar hak orang bukan Islam. Ia akan mewujudkan keadilan. Jika undang-undang tidak adil, kita perlu bekerjasama memastikan ia adil," katanya.

Usul itu dibentang bagi meminda Seksyen 2 akta berkenaan untuk menyebut Mahkamah Syariah mempunyai bidang kuasa terhadap orang Islam dan dalam hal-hal kesalahan di bawah perkara yang disenaraikan dalam Butiran 1 Senarai Negeri di bawah jadual kesembilan Undang-Undang Persekutuan.

Ia juga bagi memasukkan Seksyen 2A yang menyebut dalam melaksanakan undang-undang jenayah di bawah seksyen tersebut, Mahkamah Syariah mempunyai hak untuk menjatuhkan hukuman berkaitan kesalahan yang disenaraikan di bawah seksyen berkenaan selain hukuman mati.



.........
Blog ini hanya 'mirror' artikel daripada laman asal
http://www.tranungkite.net
Sila ke laman asal untuk dapatkan versi penuh....

No comments:

Post a Comment

Artikel Bulan Ini

DetikDaily

Free Malaysia Today

Harakahdaily

Malaysiakini

KeadilanDaily