Perhatian...


TranungkiteOffline blogspot adalah "laman backup" sekiranya berlaku serangan yang mengejut dan berteruskan kepada server kami www.tranungkite.net. Jika tiada serangan blog ini menjadi blog biasa dengan bahan-bahan politik & semasa. Insya-Allah mulai Mei 2013 laman ini akan dikemaskini setiap hari. Kami akan memaparkan berita berbentuk santai, ringkas dan padat berfokuskan facebook atau twitter.- Terima kasih

Abbas Mohd Noor
Administrator
mel hubungan: abbas.mohdnoor@gmail.com

....................................................................................................................................................................................
PERHATIAN:    K.l.i.k.   g.a.m.b.a.r.   u.n.t.u.k.   p.a.p.a.r.a.n.   b.e.s.a.r....
Kelik LIKE jika anda suka blog ini...

....................................................................................................................................................................................
Video terkini untuk ditonton.. (di buka pada tab yang berasingan...)


Saturday, December 10, 2016

Kisah pejuang zaman tiada komputer

AKU AMILIN PAS - siri 11

ZAMAN ketiadaan media maya, maklumat program atau ceramah disebarkan dengan cara tradisional, tampal poster dan bagitau dari mulut ke mulut, Masjid atau Surau memang tak berani nak hebahkan kepada jamaah. Nak pergi rumah ke rumah pun kena pilih rumah juga, masa tu memang puak Umno sangat anti kepada PAS.

Poster masih lagi gunakan tulisan tangan, tidak ramai yang ada komputer, saya adalah penulis versi rumi, yang versi jawi bagi kat orang-orang tua, kadang-kadang tu memang letih jari jemari, pernah masa TGHH datang, saya terpaksa menulis dikain rentang dan menulis lebih 50 keping poster manila kad, yang saiz A4 takpe, masa tu mesin fotostat dah ada. Dah siap tulis, kena pergi tampal sendiri.

Jauh sangat berbeza dengan sekarang yang serba serbi mudah, canggih dan cantik, juga medium sebarannya mudah, sambil duduk-duduk sahaja maklumat program telah tersebar seluruh negara. Zaman itu poster mainkan peranan paling penting untuk makluman ceramah, kehadiran orang ramai sangat bergantung melalui sebaran poster, tidak banyak kampung yang ada talian telefon.

Firman Allah SWT dalam surah as-Saff ayat 10 dan 11, maksudnya:

“Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu daripada azab seksa yang tidak terperi sakitnya?

“Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasul-Nya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu mengetahui.”

Tafsir Surah as-Saff adalah antara teks usrah kami, rasanya hampir semua ahli PAS yang hadir usrah akan mengikuti tafsir surah ini. Naqib usrah selalu menyebut bahawa jihad diumpamakan oleh Allah seperti perniagaan, perlukan penjual, pembeli, barang perniagaan, strategi dan iklan. Iklan antara elemen penting untuk mengajak orang ramai datang mendengar ceramah.

Saya tanya juga orang-orang tua saya, masa zaman 60-an dan 70an macam mana? Seorang otai bercerita, masa zaman awal 70-an dulu dia pernah mengayuh basikal sejauh hampir 20 km semata-mata nak pergi sebuah rumah penyokong PAS untuk bagitau ada ceramah. Macam-macam cerita lagi yang menyayat hati bagaimana sukarnya orang terdahulu untuk sebarkan maklumat ceramah agar perjuangan PAS dapat difahami.

Mereka sanggup susah dan berpenat lelah demi membeli sebuah perjuangan untuk menegakkan syariaat Allah SWT, dengan keyakinan bahawa perjuangan itu pasti mendapat bayaran oleh Allah di akhirat walaupun secara percuma di dunia. Dengan pengorbanan penulis, penyebar, penampal iklan itulah juga antara sebab PAS menjadi sebuah parti yang begitu besar pada hari ini.


ROSLI ABDUL JABAR
HARAKAHDAILY




.........
Blog ini hanya 'mirror' artikel daripada laman asal
http://www.tranungkite.net
Sila ke laman asal untuk dapatkan versi penuh....

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Bulan Ini

Recent Comments

Recent Comments Widget

TranungKite Online (TKO)

Detikdaily

Harakahdaily

Sinar Harian

Malaysiakini

BERNAMA

Berita Harian

mStar Online

KeadilanDaily

Berita Luar Negara

Pautan eReferrer