Perhatian...


TranungkiteOffline blogspot adalah "laman backup" sekiranya berlaku serangan yang mengejut dan berteruskan kepada server kami www.tranungkite.net. Jika tiada serangan blog ini menjadi blog biasa dengan bahan-bahan politik & semasa. Insya-Allah mulai Mei 2013 laman ini akan dikemaskini setiap hari. Kami akan memaparkan berita berbentuk santai, ringkas dan padat berfokuskan facebook atau twitter.- Terima kasih

Abbas Mohd Noor
Administrator
mel hubungan: abbas.mohdnoor@gmail.com

....................................................................................................................................................................................
PERHATIAN:    K.l.i.k.   g.a.m.b.a.r.   u.n.t.u.k.   p.a.p.a.r.a.n.   b.e.s.a.r....
Klik LIKE jika anda suka blog ini...

....................................................................................................................................................................................
Video terkini untuk ditonton.. (klik youtube atau tajuk untuk tab yang berasingan...)

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar tidak kisah jika Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mahu mengambil tindakan undang-undang terhadapnya.

Pengerusi PPBM, Dr Mahathir Mohamad berkata, parti itu yakin ahli Majlis Pimpinan Tertingginya tidak terbabit dalam penyalahgunaan kuasa.

Komen Tun Mahathir bila ucapan Zahid Hamidi yang menyentuh mengenai keturunan beliau. Kini isu keturunan dan asal usul menjadi 'mainan' politik baru.

Sunday, October 09, 2016

Mereka cuba nafikan usaha Arwah Prof Ahmad Ibrahim



Respon "Assalamualaikum,
Kenyataan akhbar Khalid RUU 355 sebagai menggugat perpaduan kerana tidak mengikuti perlembagaan bukan sahaja janggal tetapi merupakan satu percubaan menafikan usaha yang telah dibuat oleh arwah Prof Ahmad Ibrahim, seorang pakar perundangan sivil yang juga memiliki pengetahuan luas tentang undang undang Islam serta mempunyai wawasan besar agar satu hari perundangan Islam dapat dilaksanakan dalam negara.


Arwah disifatkan oleh Tun Mahathir sebagai anak melayu paling cerdik sudah memikirkan bagaimana jalan yang perlu dibuat untuk membolehkan perundangan Islam akhirnya dapat terlaksana tanpa perlu menggugat perlembagaan negara yang pada masa itu merupakan halangan utama kepada perlaksanaan undang undang Islam.Maka dengan usaha yang dimulai oleh Arwah Prof Ahmad Ibrahim, terjadinya RUU pindaan 355 hari ini, siapakah kata RUU 355 bukan Hudud? Dan kenapa ada lagi orang orang bebal mahu mengatakan RUU 355 bertentangan dengan perlembagaan?

Arwah Prof Ibrahim pernah berkata untuk melaksanakan perundangan Islam, satu fasa mesti dimasukkan dalam perlembagaan persekutuan untuk menyatakan setiap undang undang yang nak dijalankan mesti tidak bertentangan dengan Islam.Saranan arwah ini dilakukan ketika kerajaan dikuasai oleh orang orang Islam di mana 2/3 ahli parlimen adalah Islam tetapi malangnya tiada yang berminat dengan saranan arwah.


Kerana tiadanya minat ahli parlimen ketika itu dan ketika nergara tidak mempunyai apa apa undang undang Islam, maka arwah yang diberi tugas oleh kerajaan untuk memikirkan satu alternatif kepada perundangan Islam maka akhirnya dengan usaha dan idea arwah, satu kaedah undang undang syariah diperkenalkan dalam negara dengan autonomi diberikan kepada negeri negeri untuk menggubal dan menguatkuasakan undang undnag syariah mereka sendiri walaupun sebenarnya undang undang syariah itu tidak langsung syariah tetapi kerana undang undang itu diterima oleh kerajaan yang dikuasai oleh orang Islam maka undang undang itu tetap dibuat oleh arwah dengan harapan satu hari nanti akan ada pihak yang akan mengubahnya kepada syariah yang sebenar.Seiring dengan terlaksananya undang undang syariah di setiap negeri, maka terbentuknya mahkamah syariah yang berfungsi membicarakan kes kes syariah di setiap negeri dan mahkamah syariah diberi kuasa untuk menghukum oleh persekutuan atau parlimen.

Maka tertulis akta 355 sebagai akta yang memberi kuasa kepada mahkamah syariah tetapi kuasanya terhad kepada denda dan hukuman penjara yang terlalu kecil malah kuasa ini jauh lebih rendah dari mahkamah majistret yang membicarakan kes kes sivil.Walaupun akta ini pernah dubah untuk mengujudkan mahkamah tinggi syariah tetapi kuasanya tetap terhad.

Di sinilah jawabnya kenapa  RUU pindaan dibawa ke parlimen hari ini untuk mengubah kuasa kuasa mahkamah syariah menurut hukum hukum yang terdapat dalam Hudud kecuali hukuman rejam dan bunuh(saya tidak berminat memperkatakan tentang hukuman ini buat masa sekarang dan ingin melihat dulu respon yang ada).ini juga bermakna RUU 355 sebenarnya Hudud, kerana kalau mahkamah syariah diberi kuasa untuk merotan pesalah penzina dengan 100 rotan, maka itu adalah Hudud.

Satu perkara yang perlu difahami ialah kalau RUU 355 lulus, enakment berkaitan Hudud mesti dilulusakan di DUN negeri masing masing bagi membolehkan Hudud dilaksana, secara jelasnya Kelantan dan Terengganu sudahpun mewartakan enakment ini dan akan dengan mudah dapat melaksanakan Hudud kalau RUU 355 ini lulus dan dikuatkuasakan.Bagi negri negeri lain terpulang kepada kerajaan yang dipilih rakyat samaada nak luluskan enakment Hudud atau tidak dan secara automatiknya, terpulang kepada rakyat nak pilih kerajaan yang nak wartakan Hudud atau tidak.
Selain dari ini, pindaan dan pewartaan enakment Hudud tidak langsung melibatkan perlembagaan kerana seharusnya kita faham masalah perlembagaan sudah lama diselesaikan oleh arwah Prof Ahmad Ibrahim yang pernah berucap dipersidangan antarabangsa yang katannya antara lain berbunyi "saya percaya satu hari nanti anda semua akan kembali kepada undang undang Islam", itu ucapan arwah Prof  dihadapan ratusan pendengar yang terdiri dari orang kafir, arwah tidak berkata kepada orang Islam tetapi hari ini ada segelintir orang Islam di negaranya sendiri cuba menafikan usahanya.

Alangkah sedihnya kita...............



.........
Blog ini hanya 'mirror' artikel daripada laman asal
http://www.tranungkite.net
Sila ke laman asal untuk dapatkan versi penuh....

No comments:

Post a Comment

Artikel Bulan Ini

DetikDaily

Free Malaysia Today

Harakahdaily

Malaysiakini

KeadilanDaily