Perhatian...


TranungkiteOffline blogspot adalah "laman backup" sekiranya berlaku serangan yang mengejut dan berteruskan kepada server kami www.tranungkite.net. Jika tiada serangan blog ini menjadi blog biasa dengan bahan-bahan politik & semasa. Insya-Allah mulai Mei 2013 laman ini akan dikemaskini setiap hari. Kami akan memaparkan berita berbentuk santai, ringkas dan padat berfokuskan facebook atau twitter.- Terima kasih

Abbas Mohd Noor
Administrator
mel hubungan: abbas.mohdnoor@gmail.com

....................................................................................................................................................................................
PERHATIAN:    K.l.i.k.   g.a.m.b.a.r.   u.n.t.u.k.   p.a.p.a.r.a.n.   b.e.s.a.r....
Klik LIKE jika anda suka blog ini...

....................................................................................................................................................................................
Video terkini untuk ditonton.. (klik youtube atau tajuk untuk tab yang berasingan...)

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar tidak kisah jika Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mahu mengambil tindakan undang-undang terhadapnya.

Pengerusi PPBM, Dr Mahathir Mohamad berkata, parti itu yakin ahli Majlis Pimpinan Tertingginya tidak terbabit dalam penyalahgunaan kuasa.

Komen Tun Mahathir bila ucapan Zahid Hamidi yang menyentuh mengenai keturunan beliau. Kini isu keturunan dan asal usul menjadi 'mainan' politik baru.

Sunday, January 18, 2009

Pengunduran Pak Lah: Siapa ‘dalang’?

Oleh Wasilah

KUALA LUMPUR: Tempoh enam bulan yang mendatang tentunya menjanjikan sesuatu yang menimbulkan lebih tanda tanya berkenaan masa depan politik negara.

Pengunduran Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dengan menamakan Timbalannya sebagai penganti beliau dilihat sebagai sesuatu yang tidak demokratik dan bertentangan dengan perlembagaan parti itu sendiri- demikian jelas bekas pemimpin kanan parti Melayu itu Tengku Razaleigh Hamzah.

Tetapi itu semua adalah tradisi Umno dan selaku parti Melayu tentunya Umno akan tetap beriman dengan tradisi ini.


Bagaimanapun pengunduran awal penuh dramatik Pak Lah ini dari tarikh yang dipersetujui bersama mengundang pelbagai spekulasi. Dan persoalan yang kerap dibincangkan pada peringkat akar-umbi politik di Malaysia dewasa ini ialah terarah kepada siapakah ‘Dalang’ yang mencaturkan semua ini.

Soal kelantangan Tan Sri Muhyiddin Yasin sejak pulang dari memujuk Tun Mahathir agar kembali kepada Umno dan peranananya membentes Pak Lah secara terbuka di dalam dan khabarnya antara yang paling berani semasa mesyuarat Majlis Tertinggi mengundang wujudnya teori konspirasi baharu.

Manakala Najib selaku orang nombor dua parti seperti biasa hanya mendiamkan diri seolah-olah tidak terlibat dalam kumpulan yang mendesak Abdullah agar berundur.

Watak diam Najib ini sememangnya telah menjadi tradisi beliau apabila berhadapan dengan sesuatu kemelut yang melibatkan kepentingan peribadinya. Muhyiddin pula biarpun dicanang pada peringkat akar-umbi sebagai calon yang paling gantang bagi mengantikan Pak Lah tiba-tiba mengundur ke belakang dengan menyatakan taat setianya untuk menjadi regu kepada anak Bapa Pembangunan Malaysia itu.

Bagaimana Muhyiddin yang telah pergi merayu kepada Tun Mahathir boleh memilih untuk setia kepada Najib sedangkan Tun sendiri sudah menyatakan hilang keyakinan kepada Najib.

Pendapat Tun ini bukan calang-calang pandangan, ia aadalah tokoh negarawan yang menjadi aset penting negara selama 22 tahun.

Dalam satu situasi Mahathir kelihatan lebih memberi sokongan kepada Tengku Razaleigh yang sepatutnya bergandingan dengan Muhyiddin. Tetapi nasib malang sekali lagi menimpa Putera Raja dari Kelantan itu. Apabila tiba waktu pencalonan sehingga berita ini ditulis beliau masih gagal mendapat sebarang pencalonan.

Lebih mengejutkan lagi bilamana penulis politik terkenal Mohd Sayuti Omar dalam Blognya mendedahkan bagaimana Mahathir sebenarnya masih lagi tidak selesa dengan watak Tengku Razaleigh dalam Umno. Sikap Mahathir ini semakin menyakinkan khalayak siapa sebenarnya yang mahu disokong oleh beliau bagi mengantikan Abdullah yang sering dikritiknya itu.

Khabar dari kem Abdullah sendiri tidak kurang hebatnya. Bagi mereka Abdullah sebenarnya masih bernafsu untuk bertempur biarpun pada satu peringkat beliau begitu kecewa dengan sikap sebahagian ahli Majlis Tertinggi yang menikamnya dari belakang berkenaan peralihan kuasa yang dipersetujui bersama.

Keyakinan dari kem Abdullah ini untuk bertempur semakin menyerlah berlandaskan kepada perkembangan terkini yang berlaku serta melibatkan imej Najib selaku pengantinya.

Pendedahan maklumat berkenaan sisitem khidmat pesanan ringkas(SMS) Najib dan peguam terkenal Datuk Shafee juga mengundang persoalan. Begitu mudahnya memperolehi maklumat sulit berhubungan orang nombor dua negara.

Begitu juga persoalan-persoalan yang dilontarkan oleh Ketua Pembangkang di Parlimen lebih terarah kepada Najib yang ditabalkan selaku Menteri Kewangan 1.

Kembali didendangkan ialah komisyen pembelian kapal selam serta yang terkini berkenaan urusan meragukan pembelian helikopter yang mengantikan Nuri turut bergema di Dewan Rakyat.

Semua ini jangka bagi membangkitkan imej buruk Najib di mata rakyat serta menggagalkan perjalanannya menuju ke Putrajaya.

Berbaki enam bulan lagi Pak Lah semakin bertekad untuk melakukan sesuatu yang bermakna kepada negara ini. Pengumuman penubuhan tiga suruhanjaya adalah landasan terbaik untuk memulihkan imej beliau dalam sejarah negara ini pada masa hadapan.

Tindakan sesetengah pihak yang mencanangkan Abdullah selaku ‘Bapa Pendemokrasian Malaysia’ bukanlah sesuatu yang perlu dipandang sinis. Bersandarkan kepada fakta dan realiti mungkin timbul sedikit kebenaran terhadap pengiktirafan itu.

Jika propaganda ini diterima rakyat, ternyata Abdullah adalah pemenangnya. Maka apabila genap enam bulan tarikh pengunduranya, beliau boleh sahaja menarik balik ataupun menganjak kebelakang sedikit berkenaan pengundurannya.

Lazimnya ia bukan sesuatu yang luarbiasa tetapi Mahathir pernah menangguhkan pengundurannya dan secara tradisinya akar-umbi Umno akan kembali patuh kepada Presiden yang telah kembali mendakap kuasa.

5 comments:

  1. nilai persahabatan diukur dengan kejujuran..bukan kebendaan
    jadilah ubi yg bertutup rapat…bukan kek yg berkrim tetapi..diharungi lalat..

    ReplyDelete
  2. Molek le Pok Loh nak letak jawatan pong.Dok ghok doh die tu.BN kalah pong pasal die le.Tapi hok nok ganti die tu pong dok ghok jugek.We Tuan Guru Hj hadi lee jadi PM lok.

    ReplyDelete
  3. Molek wi ke Munawir tu jadi PM,dia nampak mcm "bijaksana",pasal hudud pon dia arif.heh..

    ReplyDelete

Artikel Bulan Ini

DetikDaily

Free Malaysia Today

Harakahdaily

Malaysiakini

KeadilanDaily