Perhatian...


TranungkiteOffline blogspot adalah "laman backup" sekiranya berlaku serangan yang mengejut dan berteruskan kepada server kami www.tranungkite.net. Jika tiada serangan blog ini menjadi blog biasa dengan bahan-bahan politik & semasa. Insya-Allah mulai Mei 2013 laman ini akan dikemaskini setiap hari. Kami akan memaparkan berita berbentuk santai, ringkas dan padat berfokuskan facebook atau twitter.- Terima kasih

Abbas Mohd Noor
Administrator
mel hubungan: abbas.mohdnoor@gmail.com

....................................................................................................................................................................................
PERHATIAN:    K.l.i.k.   g.a.m.b.a.r.   u.n.t.u.k.   p.a.p.a.r.a.n.   b.e.s.a.r....
Klik LIKE jika anda suka blog ini...

....................................................................................................................................................................................
Video terkini untuk ditonton.. (klik youtube atau tajuk untuk tab yang berasingan...)

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar tidak kisah jika Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mahu mengambil tindakan undang-undang terhadapnya.

Pengerusi PPBM, Dr Mahathir Mohamad berkata, parti itu yakin ahli Majlis Pimpinan Tertingginya tidak terbabit dalam penyalahgunaan kuasa.

Komen Tun Mahathir bila ucapan Zahid Hamidi yang menyentuh mengenai keturunan beliau. Kini isu keturunan dan asal usul menjadi 'mainan' politik baru.

Saturday, October 22, 2016

PAS tak rugi jika Akta 355 ditolak - Hashim Jasin




KANGAR: PAS secara terbuka menyatakan bahawa parti itu tidak akan kerugian sekiranya Rang Undang-undang (RUU) Akta 355 yang dibawa oleh Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Dewan Rakyat minggu depan ditolak oleh Ahli-ahli Parlimen.

Jelas Mursyidul Amnya, Hashim Jasin, adalah satu kejayaan  apabila parti itu akhirnya berjaya membentangkan cadangan bagi meminda Akta 355 setelah tiga kali percubaan sebelum ini menemui kegagalan.
 
"Dalam dua keadaan ini PAS tidak rugi apa pun. Diterima (Akta 355) pun kita untung, di tolak pun kita untung. Itu tafsirah kepada politik matang (yang di bawa PAS)," katanya kepada Antarapos mengenai perbentangan pindaan berkenaan oleh Hadi pada sidang Dewan Rakyat sebelum ini.
 
Hashim berkata adalah menjadi kewajipan PAS untuk cuba melaksanakan akta berkenaan, namun tidak dapat berbuat apa-apa sekiranya terdapat halangan dan penolakan ke arah usaha tersebut.
 
Katanya, usaha itu merupakan antara teras dalam mendokong Budaya Politik Matang dan Sejahtera (BPMS) yang menganjurkan semua pihak meninggalkan budaya politik warisan penjajah Barat yang jauh daripada prinsip berasaskan kebenaran dan ilmu, halal - haram.
 
"Kalau tidak boleh buat disebabkan halangan, itu persoalan lain. Tapi apa yang Allah perintahkan, kita kena usaha untuk buat. Tidak boleh itu persoalan lain sebab kita faham," katanya lagi.
 
Hadi kini giat menjalankan sesi penerangan mengenai pindaan akta berkenaan khususnya kepada golongan bukan Islam kerana masih terdapat segelintir masyarakat yang menolak cadangan untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Akta 355).
 
Dalam pada itu Hashim berkata PAS tidak gentar sekiranya di tolak pengundi pada Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU14) akan datang.
 
Apa yang penting katanya, PAS konsisten untuk memperjuangkan hukum Islam, dan salah satunya mencadangkan pindaan Akta 355 bagi memperkasakan bidang kuasa mahkamah syariah.  
 
"PAS tidak takut untuk kalah pada PRU, kalah dan tumbang serta runtuh kerajaan (pada PRU) PAS tidak risau. Yang PAS risau kita tidak ada sumbangan ke arah menegakkan hukum Allah di negara ini. Itu yang kita bimbang," jelas Hashim.
 
PAS menerusi Timbalan Mursyidul Amnya, Datuk Ahmad Yakob berkata parti itu amat berharap pindaan berkenaan diawalkan dalam sidang Dewan Rakyat agar boleh memberikan peluang kepada semua pihak bagi membincangkan perkara tersebut dengan lebih berkesan.
 
Untuk rekod, pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Akta 355) kini berada dalam agenda keempat dalam sesi pindaan akta dan usul di Parlimen.



.........
Blog ini hanya 'mirror' artikel daripada laman asal
http://www.tranungkite.net
Sila ke laman asal untuk dapatkan versi penuh....

No comments:

Post a Comment

Artikel Bulan Ini

DetikDaily

Free Malaysia Today

Harakahdaily

Malaysiakini

KeadilanDaily