Perhatian...


TranungkiteOffline blogspot adalah "laman backup" sekiranya berlaku serangan yang mengejut dan berteruskan kepada server kami www.tranungkite.net. Jika tiada serangan blog ini menjadi blog biasa dengan bahan-bahan politik & semasa. Insya-Allah mulai Mei 2013 laman ini akan dikemaskini setiap hari. Kami akan memaparkan berita berbentuk santai, ringkas dan padat berfokuskan facebook atau twitter.- Terima kasih

Abbas Mohd Noor
Administrator
mel hubungan: abbas.mohdnoor@gmail.com

....................................................................................................................................................................................
PERHATIAN:    K.l.i.k.   g.a.m.b.a.r.   u.n.t.u.k.   p.a.p.a.r.a.n.   b.e.s.a.r....
Klik LIKE jika anda suka blog ini...

....................................................................................................................................................................................
Video terkini untuk ditonton.. (klik youtube atau tajuk untuk tab yang berasingan...)

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar tidak kisah jika Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mahu mengambil tindakan undang-undang terhadapnya.

Pengerusi PPBM, Dr Mahathir Mohamad berkata, parti itu yakin ahli Majlis Pimpinan Tertingginya tidak terbabit dalam penyalahgunaan kuasa.

Komen Tun Mahathir bila ucapan Zahid Hamidi yang menyentuh mengenai keturunan beliau. Kini isu keturunan dan asal usul menjadi 'mainan' politik baru.

Thursday, May 30, 2013

Ada lagi kematian selepas N Dharmendran?

Kematian Kugan dahulu menjadi isu apabila 2 orang mencerobohi hospital dan mengambil gambar Kugan serta menghantar gambar tersebut kepada Malaysia Today dan TranungKite. Gambar tersebut telah dipaparkan di laman dan blog Pakatan Rakyat. Polis mencari 2 orang yang menceroboh hospital berkenaan dan berita ini disiarkan dalam media.

Masyarakat mendapat gambaran sebenar bagaimana teruknya kematian itu apabila melihat gambar yang ditunjukkan. Bila kematian N Dhamendran (gambar disebalah bapanya), kita hanya mendengar atau membaca gambar yang disebt oleh peguannya sahaja. Tiada gambar dan kawalan amat ketat pada isu ini. Masyarakat juga disekat maklumat sebenar tentang kematiannya.

Kita hanya dimaklumkan dalam akhbar bahawa penyediaan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di bilik lokap tahanan dan pewujudan lebih banyak lokap berpusat merupakan antara cadangan yang dikemukakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk menambah baik prosedur melibatkan tahanan polis.

Manakala menenteri yang egonya pula, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata ia juga dapat memberi gambaran sebenar mengenai keadaan di bilik tahanan bagi mengelak pandangan serong masyarakat terhadap polis. Beliau berkata apabila CCTV disediakan, rakaman dapat menjadi bahan bukti jika sebarang kecederaan dan kematian berlaku.

Saya melihat Zahid tidak menjawab isu tentang kematian N Dharmendran tetapi hanya seolah-olah untuk mengatasi perkara yang akan berlaku. Kenapa tiada maklumat sebenar untuk penjalasan perkara seperti ini? Kenapa banyak sangat maklumat perlu dirashiakan, seolah-olah rakyat tidak punya daya berfikir dan bodoh untuk mengetahui hal sebenar.

Dalam pada galut nak buat itu ini KDN di soal berhubung kematian lagi. Semalam Suaram Pulau Pinang menyuarakan kebimbangannya berhubung satu lagi kes kematian dalam tahanan polis yang berlaku kurang daripada tujuh hari selepas kematian N Dharmendran pada 21 Mei seperti yang dilaporkan oleh Malaysiakini.

NGO itu berkata di Pulau Pinang, kematian suspek penagih dadah, R Jamesh Ramesh menambah satu lagi angka dalam statistik kes kematian dalam tahanan, sambil menambah ia bimbang dengan kenaikan mendadak kes kematian seumpama itu.

Ia mahu Menteri Dalam Negeri, Datuk Ahmad Zahid Hamidi dan Ketua Polis Negara, Datuk Khalid Abu Bakar mengambil tanggungjawab di atas kematian itu dan mengumumkan kepada orang ramai bila dan apakah tindakan yang akan diambil terhadap anggota yang bertanggungjawab menjaga Jamesh.

Menurut NGO itu, pada tahun 2012, terdapat sembilan kes kematian dalam tahanan polis, dan dalam masa kurang daripada setengah tahun, enam kes telah dilaporkan, menjadikan Jamesh, kematian ketujuh pada 2013 sahaja.

"Ini hanya kes yang dilaporkan," kata Suaram Pulau Pinang dalam satu kenyataannya.

Pada hari Sabtu, Jamesh, seorang lelaki penganggur berusia 40 tahun, ditahan anggota Jabatan Narkotik di sebuah dewan orang ramai di Patani Road kerana didakwa mengambil dadah.

Pada keesokan harinya, dia telah dihantar ke lokap pada kira-kira jam 4 petang selepas ujian air kencingnya didapati positif mengandungi morfin.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, ACP Mohd Nasir Salleh berkata, suspek "telah dilihat berada dalam keadaan biasa oleh tahanan yang lain di dalam sel pada malam yang sama."

Dia disahkan meninggal dunia dua 19 jam kemudian.

Dia ditemui tidak sedarkan diri pagi itu oleh anggota polis, dan kemudiannya diisytiharkan meninggal dunia akibat kegagalan hati.

Suaram Pulau Pinang menggesa ahli keluarga si mati untuk tampil memberi maklumat.

NGO itu mahu polis menyiasat segala hal berkaitan kematian Jamesh dengan mendedahkan jurnal harian yang disimpan oleh anggota yang menjaga mangsa semasa penahanannya.

RAKYAT AKAN DIPERBODOHKAN DENGAN PELBAGAI MAKLUMAT YANG MENGELIRUKAN JIKA UMNO @ BN MASIH MEMERINTAH KERANA UMNO @ BN MENGGANGGAP RAKYAT HANYA "TUNGGOL" BURUK SAHAJA.

BEBASKAN PEMIKIRAN RAKYAT DENGAN MEMBUANG UMNO@BN



No comments:

Post a Comment

Artikel Bulan Ini

DetikDaily

Free Malaysia Today

Harakahdaily

Malaysiakini

KeadilanDaily