Seruan Kepada Agama Allah
Tugas
amilin adalah mengajak manusia kepada agama Allah atau dalam ertikata
yang lain adalah dakwah. Tugas ini mulia kerana ia adalah tugas para
Nabi A.S. Kadang kala seruan ini, manusia dengar dan mereka menerima dan
bersama Islam. Kadang kala juga seruan ini tidak didengari bahkan
menjadi modal untuk mereka menghina akan seruan tersebut. Sebab itu
terakam dalam sejarah para Nabi A.S, penerimaan seruan anbiya' itu
berbeza-beza.
ابن
عباس عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: “عرضت عليّ الأمم، فرأيت النبي
ومعه الرهط، والنبي ومعه الرجل والرجلان، والنبي وليس معه أحد
"Diperlihatkan
kepadaku umat manusia seluruhnya. Maka akupun melihat ada Nabi yang
memiliki pengikut hanya sekelompok kecil manusia. Dan ada Nabi yang
memiliki pengikut dua orang. Dan ada Nabi yang langsung tidak memiliki
pengikut."
(Riwayat Bukhari)
Hadis
ini menggambarkan kepada kita bahawa tanggungjawab dakwah menyeru
manusia pada Islam itu wajib diteruskan sekalipun manusia itu menerima
atau tidak. Hatta para Nabi A.S sendiri mengalami situasi demikian.
Namun tugas dakwah dan mendidik manusia agar kembali pada agama fitrah
ini terus dilangsungkan. Arahan dan perintah Ilahi sedikit pun tidak
pudar dek penerimaan hambar seruan dakwah pada manusia ini.
Sedikit Tidak Bererti Lemah, Ramai Tidak Bererti Kuat
Dalam
menggalas tugas para Nabi A.S ini, dua perkara yang diperingatkan
secara tegas oleh Allah S.W.T dalam Al-Quran yang sewajarnya dipegang
kuat oleh para amilin. Pertama; hasil dari seruan dakwah, ada
kalanya tidak ramai menerima seruan dan ajaran yang diajak. Perjuangan
hanya didokongi oleh sedikit sahaja dalam kalangan manusia. Jumlah yang
sedikit tidak menggambarkan perjuangan itu salah atau lemah. Ketika mula
dakwah Nabi S.A.W, hanya segelintir bersama Nabi. Golongan ghuraba'
setia mendampingi Baginda sama ada senang atau susah. Namun peperangan
Badar menyaksikan bilangan yang sedikit tetapi jiwa yang penuh padat
dengan kekuatan ruh jihad serta keyakinan pada Allah mengalahkan
ketumbukan batalion tentera kuffar yang besar.
وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنْتُمْ أَذِلَّةٌ ۖ فَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
(surah Ali-Imran: 123)
"Dan
sesungguhnya Allah telah menolong kamu mencapai kemenangan dalam
peperangan Badar, sedang kamu berkeadaan lemah (kerana kamu sedikit
bilangannya dan kekurangan alat perang). Oleh itu bertaqwalah kamu
kepada Allah, supaya kamu bersyukur (akan kemenangan itu)."
Kedua; bilamana
perjuangan itu dibanjiri oleh manusia, hasil dakwah dan seruan generasi
da'ie di sepanjang zaman. Pelbagai strategi disusun bagi menghancurkan
jurang dan jarak antara amilin dan para mad'u dalam kalangan masyarakat
yang kosong jiwanya serta perlu diisi. Ketegangan percambahan idea untuk
menarik manusia kepada agama Allah ini yang seringkali dibincangkan
oleh Nabi dan para Sahabat A.S sehingga mencetuskan strategi-strategi
luar biasa yang disusun oleh Baginda seperti peristiwa dakwah sirri dan jahri, usrah di Darul Arqam, sulhu Hudaibiyah, risalah rasmi kepada kuasa besar dunia dari Rom dan Parsi dan lain-lain.
PAS
tampil dengan strategi pendekatan Budaya Politik Matang dan Sejahtera
(BPMS) menongkah arus dengan membuang jauh politik yang menjadi kegilaan
parti arus perdana kini. Iaitu budaya politik dengan penuh emosi,
fitnah dan kebencian dalam semua keadaan yang hakikatnya memualkan
masyarakat terutamanya anak muda. Strategi pendekatan BPMS ini memikat
manusia bersama perjuangan Islam. Inilah hasil tiga elemen yang menjadi
tonggak gerakan Islam ini iaitu dakwah, siyasah dan tarbiyah.
Namun
limpahan masyarakat kepada perjuangan ini tidak sepatutnya menjadikan
para amilin dalam keadaan selesa dan alpa. Allah S.W.T menegur secara
tegas sifat 'over confident' sebahagian amilin yang alpa dari
meletakkan kebergantungan mutlak pada Allah Taala. Teguran itu pada
Sahabat yang dipimpin sendiri oleh Baginda Nabi S.A.W dalam peristiwa
Peperangan Hunain. Sudah tentu keterujaan para Sahabat itu saling tak
tumpah dengan keterujaan kita hari ini bila mana melihat
berbondong-bondong ahli masyarakat mendaftar diri sebagai ahli PAS.
(لَقَدْ
نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِي مَوَاطِنَ كَثِيرَةٍ ۙ وَيَوْمَ حُنَيْنٍ ۙ إِذْ
أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَيْئًا وَضَاقَتْ
عَلَيْكُمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُمْ مُدْبِرِينَ)
(surat At-Tawbah: 25)
"Sesungguhnya
Allah telah menolong kamu mencapai kemenangan dalam banyak medan-medan
perang dan di medan perang Hunain, iaitu semasa kamu merasa megah dengan
sebab bilangan kamu yang ramai; maka bilangan yang ramai itu tidak
mendatangkan faedah kepada kamu sedikitpun; dan (semasa kamu merasa)
bumi yang luas itu menjadi sempit kepada kamu; kemudian kamu berpaling
undur melarikan diri."
Tugas Ahli Tarbiyah
Hari
ini perjuangan PAS menjadi deruan masyarakat menerimanya. Kerja dakwah
mendidik dan memahamkan manusia di setiap masa membuka mata masyarakat
menerima perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS. Mungkin bukan sebab
seruan dakwah kita zaman sekarang ini tetapi barangkali mereka menerima
perjuangan dengan hidayah Allah ini hasil usaha para ulama dan pendakwah
dahulu yang telah meninggalkan kita.
Apabila manusia sudah menerima seruan dakwah ini, sudah tentu bermacam ragam, feel
dan pemahaman mereka dan tidak sama dengan kita. Apatah lagi jika
sekiranya asal usul mereka bukan dari keluarga yang memahami Islam.
Dalam sirah Nabi S.A.W sendiri, setara Nabi pun berhadapan dengan
situasi ini. Mereka yang masuk Islam hasil seruan dan dakwah Nabi dan
para sahabat, ada yang kekal istiqamah dengan Islam yang dibawa dan
diperjuangkan oleh Nabi S.A.W. Ada yang menjadi munafik, berpura-pura
baik di hadapan Nabi dan kaum Muslimin. Dan ada yang keluar Islam
mengkhianati kebaikan dan kejujuran yang telah diberikan oleh Nabi dan
para Sahabat. Kemungkinan ini pasti berlaku. Kerana pemilik hidayah itu
adalah Allah, bukan kita. Yang menggerak hati manusia itu adalah Allah.
(وَأَلَّفَ
بَيْنَ قُلُوبِهِمْ ۚ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَا
أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ ۚ
إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ)
(surah Al-Anfal: 63)
"Dan
(Dia-lah) yang menyatu-padukan di antara hati mereka (yang beriman
itu). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi,
nescaya engkau tidak dapat juga menyatu-padukan di antara hati mereka,
akan tetapi Allah telah menyatu-padukan di antara (hati) mereka.
Sesungguhnya Ia Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana."
Justeru,
di situlah peranan ahli tarbiyah. Di situlah sekali lagi tanggungjawab
para amilin untuk sama-sama menjadi agen dalam mentarbiyah mereka yang
baru, dengan suasana hidup mereka yang berbeza sebelum dari ini. Perlu
dipertingkatkan kerja tarbiyah semaksimum mungkin. Kerja tarbiyah untuk
menguatkan akidah mereka, keyakinan serta kefahaman mereka. Bukan
menjarak dan membuang mereka dari bahtera perjuangan atau menunding jari
atas kelemahan dan ketidakjituan fikrah mereka seperti kita.
Jika tidak, sia-sia kerja dakwah dengan pelbagai metode
yang diketengahkan dan dibanggakan oleh para da'ie yang hebat-hebat.
Susah perit dakwah dikuburkan hanya sebab mereka masih belum dimurnikan
fikrah. Mencemuh dengan pelbagai tempelan sedangkan jiwa dan hati mereka
sedang lembut untuk menerima sentuhan dan siraman tarbiyah serta acuan
yang suci lagi murni.
USTAZ SYARHAN HUMAIZI HALIM
Ketua Pemuda
Dewan Pemuda PAS Selangor
No comments:
Post a Comment