Perhatian...


TranungkiteOffline blogspot adalah "laman backup" sekiranya berlaku serangan yang mengejut dan berteruskan kepada server kami www.tranungkite.net. Jika tiada serangan blog ini menjadi blog biasa dengan bahan-bahan politik & semasa. Insya-Allah mulai Mei 2013 laman ini akan dikemaskini setiap hari. Kami akan memaparkan berita berbentuk santai, ringkas dan padat berfokuskan facebook atau twitter.- Terima kasih

Abbas Mohd Noor
Administrator
mel hubungan: abbas.mohdnoor@gmail.com

....................................................................................................................................................................................
PERHATIAN:    K.l.i.k.   g.a.m.b.a.r.   u.n.t.u.k.   p.a.p.a.r.a.n.   b.e.s.a.r....
Klik LIKE jika anda suka blog ini...

....................................................................................................................................................................................
Video terkini untuk ditonton.. (klik youtube atau tajuk untuk tab yang berasingan...)

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar tidak kisah jika Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mahu mengambil tindakan undang-undang terhadapnya.

Pengerusi PPBM, Dr Mahathir Mohamad berkata, parti itu yakin ahli Majlis Pimpinan Tertingginya tidak terbabit dalam penyalahgunaan kuasa.

Komen Tun Mahathir bila ucapan Zahid Hamidi yang menyentuh mengenai keturunan beliau. Kini isu keturunan dan asal usul menjadi 'mainan' politik baru.

Thursday, October 13, 2016

PAS terus ikut panduan yang ditetapkan Haron Din - TG Hashim Jasin





PETALING JAYA: Mursyidul Am baharu berkata PAS akan terus mengikut panduan politik yang ditetapkan penasihat terdahulu, Datuk Dr Haron Din.


Hashim Jasin menjelaskan tidak ada keperluan untuk beralih arah kerana panduan yang tersedia selaras dengan perjuangan Islam partinya, termasuk soal kerjasama dengan parti politik lain.


“Kita akan bekerjasama dengan siapa sahaja berdasarkan tahaluf (persefahaman), asalkan tidak bertentangan dengan prinsip PAS dan tidak melanggar hukum tuhan,” katanya ketika dihubungi FMT.

Jawapannya itu menjawab sebarang spekulasi hala tuju PAS. Hashim diangkat menjadi mursyidul am baharu menggantikan Haron yang meninggal dunia pada September 15.

PAS dibawah nasihat Haron menyaksikan kerjasama dengan seteru lama, Umno. Pendekatan itu berbeza dengan pendekatan antagonistik di era Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebelum ini berkata PAS hanya akan bekerjasama dengan parti yang bersetuju dengan perjuangan Islam bawaannya.
tajuk kecil: PAS tidak akan bergabung dengan Umno

Namun satu perkara yang jelas, katanya, PAS tidak akan bergabung dengan Umno.
“PAS tidak akan bekerjasama dengan Umno (ke arah penggabungan). Presiden (Hadi) menetapkan pendirian yang kemas dan kuat dalam perkara ini, dan pendirian saya sama: kita tidak akan bergabung dengan Umno,” tegasnya.

Mengenai cadangan semua parti pembangkang bersetuju untuk satu lawan satu menentang Umno dan BN pada pilihan raya akan datang, Hashim berkata masih terlalu awal untuk diputuskan.

“Kajian PAS Pusat berhubung tahaluf dan keadaan politik mutakhir ini belum dibincangkan secara mendalam. Kajian itu akan dibincangkan pada mesyuarat akan datang dan saranan akan dimaklumkan kepada Majlis Syura Ulama untuk diputuskan,” jelasnya.
tajuk kecil: Tidak perlu sertai Bersih kalau merugikan PAS

Mengenai pembabitan dalam Bersih 5.0 yang akan berhimpun demi reformasi institusi dan mendesak peletakan jawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada 19 November depan, Hashim berkata PAS tidak sertai acara itu sekiranya tidak menguntungkan parti.

“Bagaimanapun bergantung kepada keputusan muktamad parti yang akan diputuskan nanti. Mungkin terlalu awal untuk saya buat keputusan,” katanya.

Sebelum ini, Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan dilaporkan berkata PAS tidak akan menyertai tunjuk perasaan itu kerana Bersih 5 mempunyai banyak matlamat lain yang dirasakan tidak selari dengan pendekatan parti.


.........
Blog ini hanya 'mirror' artikel daripada laman asal
http://www.tranungkite.net
Sila ke laman asal untuk dapatkan versi penuh....

No comments:

Post a Comment

Artikel Bulan Ini

DetikDaily

Free Malaysia Today

Harakahdaily

Malaysiakini

KeadilanDaily