Perhatian...


TranungkiteOffline blogspot adalah "laman backup" sekiranya berlaku serangan yang mengejut dan berteruskan kepada server kami www.tranungkite.net. Jika tiada serangan blog ini menjadi blog biasa dengan bahan-bahan politik & semasa. Insya-Allah mulai Mei 2013 laman ini akan dikemaskini setiap hari. Kami akan memaparkan berita berbentuk santai, ringkas dan padat berfokuskan facebook atau twitter.- Terima kasih

Abbas Mohd Noor
Administrator
mel hubungan: abbas.mohdnoor@gmail.com

....................................................................................................................................................................................
PERHATIAN:    K.l.i.k.   g.a.m.b.a.r.   u.n.t.u.k.   p.a.p.a.r.a.n.   b.e.s.a.r....
Klik LIKE jika anda suka blog ini...

....................................................................................................................................................................................
Video terkini untuk ditonton.. (klik youtube atau tajuk untuk tab yang berasingan...)

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar tidak kisah jika Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mahu mengambil tindakan undang-undang terhadapnya.

Pengerusi PPBM, Dr Mahathir Mohamad berkata, parti itu yakin ahli Majlis Pimpinan Tertingginya tidak terbabit dalam penyalahgunaan kuasa.

Komen Tun Mahathir bila ucapan Zahid Hamidi yang menyentuh mengenai keturunan beliau. Kini isu keturunan dan asal usul menjadi 'mainan' politik baru.

Saturday, January 17, 2009

70% keluar mengundi, PAS yakin menang

Oleh G. MANIMARAN

KUALA TERENGGANU: Hampir 70 peratus warga Kuala Terengganu telah keluar mengundi dalam pilihan raya kecil yang diadakan untuk memilih Ahli Parlimen baru bagi kerusi Kuala Terengganu - kali kedua selepas pilihan raya umum Mac lalu.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata, peratusan itu merupakan pertambahan sebanyak 30 peratus sejak pukul 12 tengah hari tadi.

Sementara itu, beberapa pemimpin PAS yang dihubungi berkata, mereka berada dalam keadaan yang cukup selesa untuk mencapai kemenangan hari ini.

Bagaimanapun, mereka tetap bersiap sedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan.

Terdahulu, setakat tengah hari tadi, kira-kita 40 peratus pengundi telah keluar menunaikan tanggungjawab mereka.

"Seramai 41.84 peratus atau 33,133 pengundi sudah mengundi setakat ini," kata Abdul Aziz yang turut menyifatkannya sebagai memuaskan.

Beliau yakin ramai yang akan keluar mengundi menjelang 5 petang ini.

Daripada 33,133 itu, seramai 1,323 mengundi antara 8 dan 9 pagi, 18,624 (antara 9 dan 10 pagi), 3,225 (antara 10 dan 11 pagi) dan 9,850 (11 pagi dan 12 tengah hari).

Kerusi ini mempunyai 80,229 pengundi tetapi hanya 79,194 orang mengundi hari ini selepas ditolak pemilih pos.

Calon Barisan Nasional (BN) dan PAS telah pun keluar mengundi seawal pukul 8 pagi. Calon Bebas bukan merupakan pengundi di sini.

"Dalam tempoh empat jam kita sudah ada 42 peratus, purata 10 peratus dalam sejam. Ada lagi lima jam lagi, jika dapat 50 peratus lagi bermakna kita boleh capai 90 peratus," kata beliau pada sidang media di Stadium Negeri di sini pukul 12.30 tengah hari tadi.

Kata beliau, bilangan pengundi yang keluar mengundi adalah tinggi di kalangan mereka yang berusia iaitu melebihi 40 tahun.

"Peratusan mereka yang keluar mengundi di Saluran Satu dan Dua iaitu orang-orang yang berumur adalah tinggi... kira-kira 50 peratus.

"Bagaimanapun peratusan orang muda (Saluran Tiga, Empat dan Lima) yang keluar mengudi masih rendah," katanya.

Saluran Tiga, Empat dan Lima dikhaskan untuk mereka berumur bawah 40 tahun.

Jelas beliau, antara pukul 8 pagi hingga 12 tengah hari tadi, hanya kira-kira 25 peratus pemilih muda yang keluar mengundi.

"Berdasarkan pengalaman lalu, golongan muda biasanya akan keluar mengundi pada sebelah petang tetapi saya berharap mereka akan keluar mengundi secepat yang boleh," katanya.

Mengenai perjalanan urusan pengundian, beliau berkata: "Saya tidak nampak apa-apa masalah."

"Dan, berharap keaadaan ini beterusan sehingga petang," kata beliau yang sebelum itu ditemui di pusat mengundi di Sekolah Kebangsaan Tengku Bariah, Pasir Panjang pukul 9.25 pagi tadi.

Beliau juga berkata, pihaknya tidak menerima apa-apa maklumat mengenai kejadian tidak diingini setakat tengah hari tadi.

"Saya melihat proses pengundian ini macam pesta... semua gembira, pekerja-pekerja pilihan raya dari semua pari nampak mesra sesama mereka," katanya lagi.

Seperti lazimnya, jalan-jalan menuju ke pusat pengundian dibanjiri peraih undi kedua-dua parti yang bertanding iaitu BN dan PAS.

Bagaimanapun peraih undi calon Bebas tidak kelihatan.

Dalam pada itu, tinjauan mStar Online mendapati cuaca di sini sehingga 1.30 tengah hari adalah cerah walaupun sebelum ini diramalkan mendung.

Sebelah petang pula diramalkan hujan.

Pengundi-pengundi mula menuju ke pusat-pusat pengundian dalam jumlah yang banyak sejak pukul 8.30 pagi tadi.

Pusat pengundian dibuka pada pukul 8 pagi dan akan ditutup 5 petang ini.

Berbanding persekitaran hari pengundian pada 8 Mac lalu, suasana kelihatan lebih rancak pagi ini. - The Star

7 comments:

Artikel Bulan Ini

DetikDaily

Free Malaysia Today

Harakahdaily

Malaysiakini

KeadilanDaily