Perhatian...


TranungkiteOffline blogspot adalah "laman backup" sekiranya berlaku serangan yang mengejut dan berteruskan kepada server kami www.tranungkite.net. Jika tiada serangan blog ini menjadi blog biasa dengan bahan-bahan politik & semasa. Insya-Allah mulai Mei 2013 laman ini akan dikemaskini setiap hari. Kami akan memaparkan berita berbentuk santai, ringkas dan padat berfokuskan facebook atau twitter.- Terima kasih

Abbas Mohd Noor
Administrator
mel hubungan: abbas.mohdnoor@gmail.com

....................................................................................................................................................................................
PERHATIAN:    K.l.i.k.   g.a.m.b.a.r.   u.n.t.u.k.   p.a.p.a.r.a.n.   b.e.s.a.r....
Klik LIKE jika anda suka blog ini...

....................................................................................................................................................................................
Video terkini untuk ditonton.. (klik youtube atau tajuk untuk tab yang berasingan...)

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar tidak kisah jika Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mahu mengambil tindakan undang-undang terhadapnya.

Pengerusi PPBM, Dr Mahathir Mohamad berkata, parti itu yakin ahli Majlis Pimpinan Tertingginya tidak terbabit dalam penyalahgunaan kuasa.

Komen Tun Mahathir bila ucapan Zahid Hamidi yang menyentuh mengenai keturunan beliau. Kini isu keturunan dan asal usul menjadi 'mainan' politik baru.

Saturday, January 17, 2009

Wahid dan keluarga, pemilih pertama membuang undi

Oleh Webmaster PAS

KUALA TERENGGANU, 17 jan - Dalam tempoh 10 bulan, menyaksikan sekali lagi rakyat di Kuala Terengganu akan membuang undi buat kali keduanya dalam pilihanraya kecil ini berikutan kematian penyandang kerusi Datuk Razali Ismail daripada BN pada 28 November lalu.

Calon PAS, Haji Mohd Abdul Wahid Endut bersama isterinya Wan Fatimah Wan Abdullah bersama lima anak antara pemilih pertama yang menunaikan tangggungjawab di pusat pengundian di Sekolah Kebangsaan Pusat Cabang, dekat sini.

Kira-kira jam 7 pagi tadi petugas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) membawa masuk peti undi. Bagaimanapun pintu masuk utama ke tempat pengundian hanya dibuka jam 8.05 pagi. Abdul Wahid bersama isteri membuang undi pada jam 8.15 pagi. Dan sebentar tadi sudah keluar dari pusat pengundian tersebut.


Proses pengundian bagi menentukan lanskap baru politik negara yang bermula sebentar tadi menjadi semakin rancak setelah pusat pengundian mula dibuka.

Petugas dari awal lagi memenuhi bangsal panas di kawasan berhampiran pusat pengundian di lihat tidak mempunyai masalah walaupun kedudukan bangsal panas PAS dan BN bersebelahan.

.....

Saingan kekal sengit, 20 peratus sudah mengundi

KUALA TERENGGANU: Kira-kira 25 peratus warga Kuala Terengganu telah keluar mengundi dalam pilihan raya kecil yang diadakan untuk memilih ahli Parlimen yang baru - kali kedua selepas Pilihan Raya Umum 8 Mac lalu.

Tinjauan mStar Online menunjukkan pengundi-pengundi sudah mula menuju ke pusat-pusat pengundian dalam jumlah yang banyak sepanjang dua jam yang lalu.

Berbanding persekitaran hari pengundian pada 8 Mac lalu, suasana kelihatan lebih rancak pada pagi ini.

Bagi Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, beliau menyifatkan proses pengundian ketika ini berjalan dengan lancar.

"Saya tidak nampak apa-apa masalah dan berharap keaadaan ini beterusan sehingga petang," kata beliau ketika ditemui di pusat mengundi Sekolah Kebangsaan Tengku Bariah, Pasir Panjang sebentar tadi.

Dalam pada itu Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, sehingga pukul 11 pagi, kira-kira 25 peratus pengundi telah keluar mengundi.

BERITA TERDAHULU

Saingan sengit, proses pengundian berjalan lancar

KUALA TERENGGANU: Hampir 80,000 warga Kuala Terengganu mula melangkah ke pusat-pusat mengundi untuk memilih ahli Parlimen yang baru pagi ini.

Proses pengundian bermula pukul 8 pagi ini dan akan ditutup pukul 5 petang.

Pilihan raya kecil ini yang dilihat sengit dan disifatkan sebagai sangat penting untuk Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat menyaksikan persaingan tiga penjuru.

Persaingan itu membabitkan Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh dari BN, Mohd. Abdul Wahid Endut (PAS) dan Azharudin Mamat @ Adam (Bebas).

Daripada 80,229 pemilih yang layak mengundi kali ini, seramai 1,035 merupakan pengundi pos di mana kira-kira 96 peratus telah pun mengundi.

Lebih 88 peratus atau 70,834 pengundi di bahagian ini adalah Melayu, 8,735 atau 10.89 peratus pengundi Cina, 518 atau 0.65 peratus pengundi India dan 142 atau 0.18 peratus pengundi lain.

Calon BN, Wan Ahmad Farid akan mengundi di Sekolah Kebangsaan Bukit Besar manakala calon PAS, Mohd. Abdul Wahid mengundi di Sekolah Kebangsaan Chabang Tiga.

Wan Ahmad Farid ketika dihubungi pada pukul 7.45 pagi ini selepas menziarahi pusara ibubapanya dengan diiringi isterinya, Datin Intan Baizura Abdul Wahab di Masjid Raja Bukit Besar berkata beliau yakin penyokong-penyokongnya akan keluar mengundi seramai yang mungkin.

"Yang penting mereka mengundi untuk BN," katanya.

Beliau kemudian menuju ke pusat pengundian yang terletak beberapa meter dari masjid tersebut

Dalam pada itu, Mohd Abdul Wahid ketika dihubungi mStar Online berkata, sokongan untuk PAS dan Pakatan Rakyat memberangsangkan namun bagaimanapun beliau menyerahkan kepada pengundi-pengundi untuk membuat keputusan.

"Saya gembira dengan sokongan yang mereka berikan kepada saya, dan saya harap ia akan diterjemahkan dalam bentuk undi," katanya.

Bagaimanapun Azharudin tidak mebgundi di Bahagian Kuala Terengganu kali ini.

Beliau mendaftar sebagai pengundi luar Kuala Terenggani.

Wan Ahmad Farid memasukkan kertas undi tepat pada pukul 8.07 minit pagi.

"Saya gembira," kata beliau ketika ditanya perasaannya sejurus selepas keluar dari Saluran Tiga, tempat beliau mengundi.

Dalam pada itu, Mohd Abdul Wahid merupakan pengundi pertama mengundi di Saluran Tiga Sekolah Rendah Kebangsaan Chabang Tiga.

"Saya berharap pengundi matang dan mereka akan memberikan saya peluang (menjadi ahli Parlimen).

"Saya bekerja untuk menang... menang atau kalah kita tunggu sehingga petang," katanya ketika ditemui selepas mengundi.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Wakaf Mempelam diiringi oleh isterinya, Wan Fatimah Wan Abdullah.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, proses pengundian setengah jam pertama berjalan dengan lancar.

"Laporan awal menunjukkan tiada sebarnag masalah sepanjang setengah jam selepas proses pengundian dibuka," kata beliau ketika dihubungi sebentar tadi.

8 comments:

  1. Semua berjalan lancar. Tiada pengundi hantu yang pergi mengundi. Tahniah SPR.

    ReplyDelete
  2. insyaALLAH Islam akan berdaulat kembali di kuala terengganu....
    Hihup Hidup, Hidup Islam,
    Hancur-hancur, Hancur BN,
    Hidup-hidup, Hidup Islam,
    Hancur-hancur, Hancur UMNO..
    Takbir...ALLAHUAKBAR..ALLAHUAKBAR..ALLAHUAKBAR..

    ReplyDelete
  3. hampeh ko xde pengundi hantu...kat kuala ibai je dh ada 2 orang yg dah mati mai mengundi hari ni..
    jahanam punyer SPR, celaka punya UMNO, lahabau punyer UMNO,lahanat punyer UMNO..

    ReplyDelete
  4. insyaALLAH UMNO akan terus berdaulat di kuala terengganu....
    Hihup Hidup, Hidup UMNO,
    Hancur-hancur, Hancur DAP,
    Hidup-hidup, Hidup Melayu,
    Hancur-hancur, Hancur DAP..
    Takbir...ALLAHUAKBAR..ALLAHUAKBAR..ALLAHUAKBAR..

    ReplyDelete
  5. untuk visual terkini mengenai pilihanraya kecil P036, sila layari http://www.tvantara.com/v1/video

    ReplyDelete
  6. Hidup PAS
    Spesis Macam munawir ni akan pupus di KT
    Takbir

    ReplyDelete
  7. hidup PAS!!
    mampos munawir UMNO,MCA,MIC,GERAKAN dan Sekutunya!!

    ReplyDelete

Artikel Bulan Ini

DetikDaily

Free Malaysia Today

Harakahdaily

Malaysiakini

KeadilanDaily